عکاسی از کنسرت

طاها مقدم
توسط طاها مقدم 1.1k بار دیده شده
7 دقیقه زمان مطالعه
عکاسی کنسرت
عکاسی: طاها مقدم

عکاسی از کنسرت

در این بخش می خواهم اطلاعات خودم در زمینه عکاسی از کنسرت را با شما در میان بگذارم امیدوارم که مفید باشه براتون.

در ابتدا یک سری اطلاعات اولیه باید بهتون بگم که در ادامه راه راحت تر باشیم این اطلاعات اولیه را من به زبان عامیانه میگم تا یادگیریش راحت تر باشه.

دیافراگم

دیافراگم متشکل از تیغه هایی است که به شما این امکان را می دهد که مشخص کنید چه مقدار نور از روزنه لنز (اپرچر) وارد سنسور شود.

سنسور

وظیفه ثبت عکس را با توجه به داده هایی که شما به دوربین داده اید را بر عهده دارد.

سرعت شاتر

سرعت شاتر یا زمان نوردهی (به انگلیسی: Shutter speed) فاصله زمانی‌ست که شاتر دوربین باز است و نور رویحسگرهای الکترونیکی اثر می‌کند.

ایزو

در معنای کلی ISO حسگری است که به سنسوری مجهر شده تا میزان نور موجود در محیط را بررسی می کند. در کل ایزو با نور موجود در محیط سروکار دارد. هرچه میزان عدد ISO پایین باشد میزان حساسیت سنسور به نور کاهش
پیدا می کند و اگر این عدد بزرگتر باشد سنسور حساسیت بیشتری نسبت به نور محیط نشان خواهد داد و دوربین من ۶۰D CANON هست با لنز ۱۵_۸۵.

عکاسی کنسرت

عکاسی کنسرت

این اطلاعاتی بود که بنده در اول راه به شما برا آشنایی بهتر برای مطالبی که در ادامه خواهم گفت لازم دونستم که مطرح کنم و حالا تازه وارد مرحله ای می شویم که برا من در این یکسال  و چند ماهی که واردش
شدم جذاب بوده و هر لحظه جذاب تر میشه چون نکته های جدیدی به دانسته هام اضافه می شود.

در ابتدا شما نیاز به مجوز برا ثبت عکس در محیطی مثل سالن کنسرت دارید که مراحل خاص خودشو داره که در اینجا به اون نمی پردازیم هدف من اینه که به شما بگم چطور در سالن عکاسی کنید اول چندتا قانون اولیه رو باید گوش زد کنم که به مشکل برنخورید در کنسرت.

۱.فیلمبرداری ممنوع

۲.عکس برداری از جمعیت ممنوع

یک تبصره وجود داره که شما به چه عنوان وارد سالن بشوید اگه به عنوان فیلمبردار وارد بشید که با یک تیر دو نشون زدید هم می توانید عکاسی کنید هم فیلمبرداری که باز هم برای فیلمبرداری از جمعیت با این شرایط باید محتاط عمل کنید تا جلب توجه نکنید و شاکی پیدا نکنید که اگه شاکی داشته باشید  حداقل اتفاقی که میوفته شما فیلمهای اون کنسرت رو از دست خواهید داد و شاید برای همیشه لذت فیلمبرداری از کنسرت رو از دست بدید.

خلاصه کنیم و بریم سر اصل مطلب که عکاسی هست

شما عکاس هستید اول از همه شرایط رو بسنجید و ببنید چطور در میان شلوغی بهترین زاویه رو ببندین و بهترین عکس رو ثبت کنید سبک وارد سالن شوید زیرا داشتن وسائل زیاد و سنگین برای شما دست و پا گیر  و وقت گیر خواهد شد چون شما در ثانیه باید عکاسی کنید شما در عکاسی از کنسرت نیاز به سه پایه ندارید پس بار اضافه نبرید.

شما برای رسانه یا سایت موسیقی عکاسی می کنید افقی عکاسی کنید برا مجله های مدل عکاسی نمی کنید که عمودی عکاسی کنید.

سعی کنید همه جوانب کنسرت رو پوشش بدید شما عکاس خبری به حساب می آیید نمای باز از کل سالن داشته باشید جوری که جمعیت و استیج رو داشته باشید تحت تاثیر جو سالن قرار نگیرید و تمام عکس ها را از خواننده نگیرید گروه موزیک هم جزوی از بند خواننده هستند پس از اونا هم حتما عکاسی کنید در سالن زیاد راه نرید و مزاحم مخاطب حاضر در سالن نشید که الویت برای هر برگزار کننده و تیم حفاظت سالن مخاطب هست نه شما.

حالا بریم سر اطلاعات عکاسی در کنسرت که چطور و با چه تنظیماتی عکاسی کنید

در ابتدا باید بگم ایزو رو در کمترین حالت ممکن بذارید و تغییر ایزو رو الویت آخر قرار بدید به دلیل اینکه با بالا رفتن ایزو کیفیت تصویر شما هم دچار افت میشه و نویز به تصویر اضافه میشه من ایزو رو با تجهیزاتی که دارم در رنج ۵۰۰_۶۴۰_۸۰۰ میذارم که اونم بسته به شرایط نوری و تحرک خواننده داره که اگه متحرک باشه و جنب و جوش خواننده زیاد باشه ایزو رو ۸۰۰ قرار میدم که دلیلشو در توضیحات سرعت شاتر بهتون میگم دیافراگم در کمترین حالت ممکن همینطور که گفتم دیاف از شما میپرسه چقدر نور به سنسور بدم و شما میگید بیشترین میزان نور که با لنزی که من دارم کمتر از ۳.۵ امکان پذیر نیست اونم در حالت معمولی در حالت زوم تا ۵.۶ میره و سرعت شاتر را در ایزو ۵۰۰ بر روی ۱۵ تا ۲۵ میذارم این برا شرایطی هست که خواننده تحرکش کمه و ثابت میخونه در این شرایط اگه خواننده تحرکش بالا باشه تصویر کشیده میشه و وضوح نداره در ایزو های بالا تر شما امکان اینو دارید که سرعت شاتر و بالاتر ببرید و سرعت شاتر بالاتر یعنی شما عکستون زودتر ثبت میشه و اون کشیدگی رو ندارید.

این اطلاعاتی که گفتم برای تجهیزات عکاسی من هست و جواب گرفتم و شما بسته به تجربه و امکاناتی که دارید می توانید تغییر بدید  و باب سلیقه خودتون عمل کنید.

در ادامه چند نمونه عکس رو با هم میبینیم

عکاسی کنسرت
عکاسی: طاها مقدم
عکاسی کنسرت
عکاسی: طاها مقدم
عکاسی کنسرت
عکاسی: طاها مقدم
عکاسی کنسرت
عکاسی: طاها مقدم
عکاسی کنسرت
عکاسی: طاها مقدم
عکاسی کنسرت
عکاسی: طاها مقدم
عکاسی کنسرت
عکاسی: طاها مقدم
عکاسی کنسرت
عکاسی: طاها مقدم
عکاسی کنسرت
عکاسی: طاها مقدم
عکاسی کنسرت
عکاسی: طاها مقدم
عکاسی کنسرت
عکاسی: طاها مقدم
عکاسی در کنسرت
عکاسی: طاها مقدم
عکاسی کنسرت
عکاسی: طاها مقدم
عکاسی کنسرت
عکاسی: طاها مقدم
عکاسی کنسرت
عکاسی: طاها مقدم
عکاسی کنسرت
عکاسی: طاها مقدم
عکاسی کنسرت
عکاسی: طاها مقدم
مقاله را به اشتراک بگذارید
طاها مقدم متولد 1369.9.20 از سال 1383 عکاسی رو کاملا تجربی شروع کردم و یک سال و نیم هست که عکاسی کنسرت انجام میدم و عضو عکاسان سایت رسانه نوا هستم و سال 95 یک نمایشگاه عکس با تکنیک موبایل گرافی برگزار نمودم در بروجرد
1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

فتوبست شبکه اجتماعی عکاسان اگر دوست دارید از جدید ترین مطالب ما زودتر از بقیه کلیک کنید عضو خبرنشان فتوبست شوید.
Dismiss
Allow Notifications