فریز کردن در عکاسی

الیاس ملک پور
توسط الیاس ملک پور 1.7k بار دیده شده
4 دقیقه زمان مطالعه
فریز کردن عکس

فریز کردن (ثابت کردن)شیء در حال حرکت در عکاسی

در این نوشته میخواهم برای شما در مورد تکنیک فریز کردن که یکی از تکنیک های سرعت شاتر است صحبت کنم با این تکنیک میتوانید عکس های بسیار زیبایی را ثبت کنید و لحظه های فوف العاده ای را فریز کنید مثلا فروز کردن یک قطره آب هنگام برخورد به یک سطح…شگفت انگیز است نه؟

فریز کردن عکس

فریز کردن در عکاسی
در واقع فرض کنید که ثانیه را به قسمت های ریز تری تقسیم کنید .. ۱/۲ ثانیه سرعتی معادل نصف سرعت یک ثانیه را دارا می باشد, حالا اگر ۱/۴ یا ۱/۸ باشد چی؟ اما آیا کافیست تا بتوانیم چیزی که با چشم عادی نمیبینم را ثبت کنیم؟! مسلما نه!
اما اگر این سرعت بشود ۱/۱۲۵۰ ثانیه یا ۱/۴۰۰۰ ثانیه چی؟! نظرتون راجب ۱/۸۰۰۰ ثانیه چیه؟
این کلیت توضیح راجب سرعت شاتر می باشد! شما با شناخت زمان و سرعت شاتر می توانید چیز هایی را ثبت کنید که در حالت عادی و با چشم عادی نمی توان هیچ گاه این تصویر را تجسم کنید.

سرعت شاتر

در این روش مهم‌ترین شاخص عکس سرعت شاتر دوربین است که تعیین کردن این میزان رابطه مستقیم با سرعت حرکت کردن شی‌ِء شما دارد. به طور مثال پرواز یک هلی کوپتر با سرعت دوچرخه سواری یک کودک یکسان نیست پس شما نیز باید سرعت شاتر متفاوتی را انتخاب کنید.

مثالی میزنم: دوچرخه سواری یک بچه را می‌توان با سرعت شاتر ۱/۲۵۰ عکس برداری کرد بطوری که دوچرخه سوار بلور(محو) نشود ولی‌ این سرعت شاتر برای ثابت کردن باله‌های هلیکوپتر در عکس کافی‌ نیست ( شاید ۱/۱۰۰۰ بتواند آن را در عکس ثابت کند )

عکاسی مستمر یا پی آپی ( Al servo )

استفاده فلش دوربین مادامی که شما فاصله نزدیکی‌ با مورد عکاسی خود دارید نیز کمک بسیاری خواهد کرد , در عکاسی ازشکستن یک لیوان بخاطر آن که همه چیز برای یک عکس خوب شاید فقط چند ثانیه باشد بهتر است حالت دوربین را بر روی عکاسی مستمر ( Al servo ) تنظیم کنید تا لحظه مورد نظر را از دست ندهید .

 مفهوم سرعت شاتر

موارد زیادی در این نوع عکاسی تاثیر دارد به طور مثال میزان عمق میدان شما، فوکوس کردن شما در لحظه عکاسی و … که در مقاله های دیگر به ان ها می پردازیم .
یکی‌ از روش‌های فوکوس کردن در این سبک فوکوس کردن از قبل است ، به آن معنی‌ که قبل از آن که شیء به موقعیت مناسب برسد فوکوس خود را تنظیم کرده باشید .

فریز کردن در عکاسی

بهتر است زمان مناسبی را برای عکاسی انتخاب کنید که حالت حرکت محرکه در عکس بیان شده باشد به طور مثل زمانی‌ از یک دونده عکاسی کنید که دستو پاهای او کاملا نشان دهندهٔ دویدن او باشد و یأ حتی کاملا محرکه مورد نظر را شارپ نگیرید و مقداری بلور باقی‌ بگذارید این گونه روش‌ها به طبیعی جلوه کردن عکس شما کمک خواهد کرد .

مقاله را به اشتراک بگذارید
من در شبکه های اجتماعی:
افتخار میکنم اطلاعاتی که در اختیار دارم رو با شما عزیزان به اشتراک بزارم امید وارم از وب سایت لذت ببرید .
2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

فتوبست شبکه اجتماعی عکاسان اگر دوست دارید از جدید ترین مطالب ما زودتر از بقیه کلیک کنید عضو خبرنشان فتوبست شوید.
Dismiss
Allow Notifications