انقلابی در عکس های موبایلی شما

ویدا اکبری
توسط ویدا اکبری 938 بار دیده شده
6 دقیقه زمان مطالعه
یک بار برای همیشه عکاسی با موبایل

انقلابی در عکس های موبایلی شما

انقلابی در عکس های موبایلی شما از وقتی گوشی هایی با کیفیت نسبتا خوب به بازار آمد عکاسی با موبایل آغاز شد و در حال حاضر بسیار فراگیرشده زیرا کیفیت دوربین گوشی ها در حال بیشتر شدن است و دربرخی امکان تنظیم دیافراگم، ایزو و سرعت شاتر را به ما می دهد (برای یادگیری ایزو ودیافراگم و سرعت شاتر مقالات آن را در سایت فتوبست مطالعه کنید)
و ما می توانیم کمی در تنظیم نور دخالت داشته باشیم.

یک بار برای همیشه عکاسی با موبایل

نا گفته نماد که در عکاسی هرچه کیفیت بیشتری داشته باشیم بهتر می توانیم مفهوم را برسانیم و مقایسه کردن عکاسی با موبایل با دوربین های حرفه ای کاملا اشتباه است زیرا کیفیت دوربین های موبایل هرچقدر هم که زیاد باشد بسیار محدود تر از دوربین های حرفه ای هستند اما باز هم به آن معنا نیست که نتوانیم عکسهای هنری و مفهومی و اجتماعی زیبایی نگیریم، مسلما با دودبین گوشی نمی توانیم پرتره های حرفه ای یا عکاسی نجومی کنیم ولی در برخی سبک ها دستمان باز است و میتوانیم در برخی از ژانرها همانطور که گفتم اجتماعی و مفهومی و انتزاعی و آبستره و در برخی مواقع لند اسکیپ های خوبی را بگیریم.

یک بار برای همیشه عکاسی با موبایل

بسیاری از عکس های اجتماعی و مفهومی خوب دنیا با موبایل گرفته شده چون به غیر از کیفیت و نور مسئله اصلی دید و نگاه عکاس است.

نگاه عکاس در گرفتن عکس تاثیر زیادی دارد، ما می خواهیم عکس هنری بگیریم چون احساس میکنیم دیدمان کمی با آدم های معمولی متفاوت است و این نکته ایست که مارا به عنوان یک عکاس میسازد نه دوربینمان.

خب حال میخواهم برایتان بگویم چگونه با نداشتن امکاناتی مثل سرعت شاتر دیافراگم و وایت بالانس و… عکس های متفاوتی بگیریم درست است که نمیتوانیم عکسهایی با کیفت های یک دوربینDSLR بگیریم اما میتوانیم عکسهایی بگیریم درگیر تماشای آن یا محو زیبایی عکستان باشد.

نکاتی که باید رعایت کنیم:

۱_اولین نکته ای که باید رعایت کنیم و بسیار مهم است کادر بندی است(پیشنهاد میکنم مقاله کادر بندی را مطالعه کنید)
۲_هدفتان از گرفتن عکس از آن سوژه چیست؟
۳_خیلی مهم است کادر را نسبت به سوژه چگونه ببندیم.
۴_خیلی مهم است که سوژه کجای کادرتان باشد.

 

مثلا میخواهیم از گلدان گل یاس عکس بگیریم. توجه داشته باشید که میخواهیم عکس هنری بگیریم نه هر عکسی که یک آدم معمولی در مواجه شدن با یک شاخه گل یاس میگیرد.هدف ما این است که زیبایی گل یاس را همراه با لطافتش در عکسمان نشان دهیم.

یک بار برای همیشه عکاسی با موبایل
زاویه های مختلف را امتحان کنید
میتوانید خلاقیت به خرج دهید
کادرتان را خلوت کنید
با گزاشتن یک پارچه سفید زیر گلدان میتوانید کمی آن را رویایی تر کنید.
من تکه ای از گل را پایین گلدان هم می اندازم،این به زیباترشدن عکس من کمک میکند و باعث میشود وزن طرف راست و چپ عکس من کمی هماهنگ شود.
یک بار برای همیشه عکاسی با موبایل

 

توجه داشته باشید فکوس دوربین گوشی قبل از گرفتن عکس دستتان را روی هرجای عکس قرار دهید هما جارا فکوس میکند.
پیشنهاد میکنم عکس های خود را ادیت کنید نرم افزارهای ادیت مناسبی برای گوشی ها وجود دارد مانند
(Picsart’vsco…)که با کمک آنها میتوانید کمی در نور و رنگ عکسها دخالت کنید

 

۵_خط افق

 

یک بار برای همیشه عکاسی با موبایل
اگر از یک طبیعت چشم نواز که پیش رو دارید عکس میگیرید حواستان به خط افق باشد صاف بودن آن به زیباتر شدن عکستان کمک بسیاری میکند.

 

۶_زوم نکنید

 

یک بار برای همیشه عکاسی با موبایل
وقتی با گوشی موبایلتان عکس میگیرید زوم نکنید زیرا موبایل شما لنز زوم ندارد و وقتی زوم میکنید درواقع عکستان را کروپ میکنید و از کیفیت عکستان کم میکند به جای زوم کردن به سوژه نزدیک شوید تا کادر مورد نطرتان را ببندید.

۷-به موقع شات بزنید

 

یک بار برای همیشه عکاسی با موبایل

زدن شات به موقع می تواند در بعضی مواقع عکستان را بی نظیر کند حتی اگر در خیابان جلوی ویترین یک مغازه از خودتان عکس میگیرید. عکس بالا را نگاه کنید به موقع شات زدن من در این عکس باعث شد درست زمانی که یک پیرمرد در جلو در فکر و با چهره ای پر از حرف و در عقب تر پیرمردی که غرق در دنیای مجازیست و بودن چهره عکاس در میان این دو عکس متفاوتی را ایجاد کند شاید با چند ثانیه دیرتر یا زود تر شات زدن این کادر را در اختیار نداشتم.

 

عکاسی با موبایل دنیای بی نظیری دارد و بسیار لذت بخش است فقط کافیست نکاتی که گفته شد را رعایت کنید بدون ترس همه ی زاویه هارا امتحان کنید زاویه مناسب را پیدا کنید مطمئنا لذت خواهید برد..

مقاله را به اشتراک بگذارید
من در شبکه های اجتماعی:
ویدا اکبری...متولد1376.. فعالیتم رو در عکاسی از اواخر سال 94 شروع کردم در ژانر پرتره و سلف پرتره فعالیت میکنم امیدوارم ک بتوانم با قرار دادن اطلاعاتم در اختیار شما عزیزان سهم کوچکی در گرفتن عکسهای زیباتون داشته باشم..
نوشتن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

فتوبست شبکه اجتماعی عکاسان اگر دوست دارید از جدید ترین مطالب ما زودتر از بقیه کلیک کنید عضو خبرنشان فتوبست شوید.
Dismiss
Allow Notifications