بررسی لنز Canon Ef-s 18-200 f3.5-5.6 IS

پوریا غلامی
توسط پوریا غلامی 1.7k بار دیده شده
7 دقیقه زمان مطالعه
canon 18-200 fotobest

بررسی لنز Canon Ef-s 18-200 f3.5-5.6 IS

ویژگی های کلی :

تجربه ساخت لنزهای زوم تاریخچه ای بسیار طولانی دارد به طوری که اولین لنز زوم در سال ۱۹۰۲ توسط Clile C. Allen طراحی و ساخته شد و همچنین اولین لنز زومی که به صورت کاملا صنعتی تولید شد لنزی با مشخصات ۴۰-۱۲۰mm بود که در سال ۱۹۲۷ میلادی تولید شد. با گذشت سالیان دراز همچنان شاهد ساخت لنزهای زوم بسیار متنوع با ویژگی های گوناگون هستیم. این دست از لنزها به دلیل راحتی کار، طرفداران بسیار زیادی را جذب کرده اند که روز به روز نیز افزایش می یابد. لنز ۱۸-۲۰۰ کنون نیز یک لنز زوم است که در سال ۲۰۰۸ توسط کارخانه Canon روانه بازار عکاسی شد.

وجود مخفف Ef-s در نام این لنز حاکی از آن است که این لنز یک لنز کراپدار یا به عبارت دیگر لنزی برای دوربین های APSC کنون مانند ۷۵۰D، ۸۰D و… است پس طبیعتا امکان استفاده از آن بر روی بدنه های گران قیمت فول فریم کنون مانند ۱DX، ۵D، ۶D  و … میسر نیست. این لنز در گروه لنزهای سوپرزوم دسته بندی میشود چرا که دامنه گسترده ای از فواصل کانونی (از واید تا تله) را در اختیار عکاس قرار میدهد.

نکات منفی:

نکته اول

از نکات منفی اینگونه لنزها میتوان به بسته شدن دیافراگم در هنگام عمل زوم اشاره کرد به عبارت دیگر همانگونه که از نام لنز پیداست بر روی فاصله کانونی ۱۸ میلیمتر حداکثر گشودگی دیافراگم ۳.۵ است ولی با زوم کردن لنز و رسیدن به فاصله کانونی ۲۰۰ میلیمتر حداکثر گشودگی دیافراگم به مقدار۵.۶  کاهش میابد. لنزهایی از این دست مناسب برای عکاسی در سفر هستند ولی باید توجه داشت که داشتن رنج طولانی در زوم (عدسی های متحرک) از یک طرف و عدم نورگیری مناسب (به دلیل بسته شدن خود به خودی دیافراگم در هنگام زوم کردن) باعث میشود که کیفیت خروجی عکسهای این دست از لنزها هیچگاه به لنزهای زوم حرفه ای­تر مانند ۷۰-۲۰۰ f2.8 و لنزهای پرایم (فیکس) نرسد.

نکته دوم

از دیگر نکات منفی میتوان به این مورد اشاره کرد که اینگونه لنزها ذاتا توانایی مناسبی در محو کردن پس زمینه عکسها ندارند پس طبیعتا عکسهای خروجی این لنز نسبت به لنزهای حرفه ای تر بسیار یکنواخت و تخت (Flat) هستند.

این لنز دارای ۱۶ المان اپتیکی در ۱۲ گروه است که ۲ المان از آنها از نوع UD و ۲ المان دیگر اسفریکال هستند. دهنه لنز ۷۲ میلیمتر و تعداد پره های دیافراگم ۶ عدد و از نوع مدور است.

canon 18-200 fotobest

جنس بدنه این لنز از پلاستیک فشرده و مقاوم است که استحکام بالایی دارد. رینگ های زوم و فوکوس عملکرد بسیار خوبی دارند و کاملا نرم و راحت حرکت میکنند. دکمه Lock در قسمت انتهایی لنز نیز میتواند برای قفل کردن رینگ زوم استفاده شود که متاسفانه تنها در فاصله کانونی ۱۸mm امکان استفاده از آن فراهم است.

 

canon 18-200 fotobest

 

از دکمه های دیگری که بر روی بدنه لنز وجود دارد میتوان به “دکمه تغییر حالت فوکوس” و “دکمه روشن-خاموش لرزشگیر” اشاره کرد

canon 18-200 fotobest

 

علیرغم نداشتن موتور اتوفوکوس USM، سرعت اتوفوکوس در این لنز بسیار بالا ولی با سر و صدای فراوانی همراه است. به افرادی که قصد فیلمبرداری و ساخت کلیپ با این لنز را دارند پیشنهاد میکنیم از میکروفون اکسترنال بهره ببرند. لرزشگیر این لنز نیز بسیار کارآمد است به طوری که حتی در فاصله کانونی ۲۰۰mm نیز به راحتی میتوان بر روی دست و بدون نیاز به سه پایه با سرعت های شاتر پایین عکاسی کرد.

عملکرد :

در فاصله ۱۸mm :

f3.5 :

مرکز دارای شارپ متوسط، کنتراست خوب، خطای رنگی متوسط

کرنرها بسیار سافت، کنتراست خوب، خطای رنگی نسبتا زیاد

f5.6 :

مرکز دارای شارپ خوب، کنتراست خوب، خطای رنگی متوسط

کرنرها نسبتا سافت، کنتراست خوب، خطای رنگی نسبتا زیاد

f8:

مرکز دارای شارپ عالی، کنتراست خوب، خطای رنگی متوسط

کرنرها شارپ، کنتراست خوب، خطای رنگی نسبتا زیاد

 

در فاصله ۵۰mm :

f4.5 :

مرکز دارای شارپ متوسط، کنتراست خوب، خطای رنگی متوسط

کرنرها سافت، کنتراست خوب، خطای رنگی نسبتا زیاد

f8:

مرکز دارای شارپ خوب، کنتراست خوب، خطای رنگی کم

کرنرها شارپ متوسط، کنتراست خوب، خطای رنگی نسبتا زیاد

 

 

در فاصله ۱۳۵mm :

f5.6 :

مرکز دارای شارپ خوب، کنتراست خوب، خطای رنگی متوسط

کرنرها بسیار سافت، کنتراست خوب، خطای رنگی زیاد

f8:

مرکز دارای شارپ خوب، کنتراست خوب، خطای رنگی کم

کرنرها سافت، کنتراست خوب، خطای رنگی نسبتا زیاد

در این فاصله جهت رسیدن به بهترین عملکرد میبایست دیافراگم را تا f11 ببندیم!

در فاصله ۲۰۰mm :

f5.6 :

مرکز دارای شارپ خوب، کنتراست خوب، خطای رنگی متوسط

کرنرها بسیار سافت، کنتراست خوب، خطای رنگی زیاد

f8:

مرکز دارای شارپ خوب، کنتراست خوب، خطای رنگی کم

کرنرها سافت، کنتراست خوب، خطای رنگی نسبتا زیاد

به طور کلی عملکرد این لنز از لحاظ شارپنس و کنترل خطای رنگی در سطح پایینی قرار دارد. از طرف دیگر در فواصل زیر ۲۴mm شاهد اعوجاج شدیدی از نوع بشکه ای (Barrel) و در فواصل بالای   ۳۰mm شاهد اعوجاج بالشتکی (pincushion) هستیم که تا فاصله ۲۰۰mm ادامه دارد و بیشتر میشود. لنز در فاصله ۲۴mm فاقد اعوجاج است. از نکات بسیار مثبت این لنز میتوان به کنترل مناسب کنتراست در برابر نورهای مستقیم و شدید اشاره کرد اما کنترل خطای فلر چنگی به دل نمیزند و با افزایش فاصله کانونی بیشتر و بیشتر میشود. حداقل فاصله فوکوس در این لنز ۴۵ سانتی متر است که برای ثبت تصاویر ماکرو بسیار مناسب است. گفتنیست که حداکثر بزرگنمایی در این لنز ۱:۴.۲ است. کیفیت بوکه ها و مناطق خارج از فوکوس در سطح مناسبی قرار دارد.

 

نتیجه گیری :

لنز Canon Ef-s 18-200 f3.5-5.6 IS یک لنز سوپر زوم با کیفیتی نه چندان خوب است. نمیتوان از آن انتظار ثبت تصاویری خارق العاده داشت. با توجه به قیمت و عملکرد گزینه مناسبی برای عکاسان حرفه ای نیست.

[newsletter-pack newsletter=”۲۳۵۱″ style=”style-7″ si_style=”t1-s1″ show_title=”۰″][/newsletter-pack]

مقاله را به اشتراک بگذارید
سن : 26 تحصیلات : کارشناسی ارشد شهرسازی سوابق عکاسی : حدود 7 الی 8 ساله که به صورت جدی دارم عکاسی رو دنبال میکنم. سابقه تدریس عکاسی به صورت خصوصی و همچنین در مجتمع فنی. برگزاری یک دوره نمایشگاه عکس با موضوع معماری. ژانرهای مورد علاقه : ماکرو، پرتره، معماری
نوشتن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

فتوبست شبکه اجتماعی عکاسان اگر دوست دارید از جدید ترین مطالب ما زودتر از بقیه کلیک کنید عضو خبرنشان فتوبست شوید.
Dismiss
Allow Notifications