نجات از گرین و نویز با هوش مصنوعی انویدیا

الهه اشرفی
توسط الهه اشرفی 752 بار دیده شده
5 دقیقه زمان مطالعه
اموزش عکاسی - نویز

نجات از گرین و نویز با هوش مصنوعی انویدیا

نویز چیست؟

نویز تصویر، تغییر رنگ تصادفی تصاویر است و معمولا یک جنبه از نویز الکترونیکی است. این می تواند توسط سنسور و مدار یک اسکنر یا دوربین دیجیتال تولید شود. نویز تصویر یک محصول جانبی نامطلوب ثبت تصویر است که اطلاعات مورد نظر را مختل می کند.

نویز یک موضوع در عکاسی است که به نظر می رسد باعث ایجاد سردرگمی می شود. با این حال، اگر بخواهید کیفیت تصویر را حداکثر کنید، بسیار مهم است که آن را درک کنید.

درک نویز

نویز یک حجاب دانه ای در یک عکس است، جزئیات را پوشانده و تصویر را به طور قابل توجهی بدتر می کند. در بعضی موارد، عکس ها می توانند بسیار پر نویز باشند که اساسا غیر قابل استفاده هستند. در برخی سطوح، ما کاملا با مفهوم نویزها آشنا هستیم – اگر نه در عکاسی، و سپس در زمینه های دیگر، مانند موسیقی و ضبط صدا.

شما مطمئنا متوجه شده اید که حتی در یک اتاق آرام، یا پس زمینه “شگفت انگیز” در فیلم ها و یا عکس های شما نویزهایی وجود دارد. این چیزی نیست که ما به طور طبیعی گوش می دهیم، اما در ضبط های صوتی (به ویژه با میکروفون با کیفیت پایین) نشان می دهد. جایی در طول مسیر، ناهنجاری ها به صدای شما رسیده است.

همین امر در عکاسی صادق است. در حقیقت، حتی اگر یک عکس با کلاه لنز خود بگیرید، تصویر حاصل از آن کاملا سیاه نخواهد بود. ممکن است نزدیک باشد، اما همیشه نقصهای کوچک وجود خواهد داشت: پیکسلهای تصادفی، روشن و تغییر رنگ.

در این مورد، می توانید پیکسل های تصادفی را به راحتی با روشن کردن تصویر در Lightroom یا فتوشاپ مشاهده کنید. اگر قبلا این کار را نکردید، منطقی است که فکر کنید که آن را به راحتی در یک عکس از سیاه و سفید تا خاکستری بدون یک مسئله مقید می کند – اما این مورد نیست.

در عوض، در عمل، عکس زشت وبا مناطق بزرگ از تغییر رنگ و پیکسل های عجیب و غریب خواهد شد. این به معنای نیز در تصویر است.

نویز در بالا رفتن روشنایی عکس

عکاسی در شرایط مختلف مستلزم تنظیمات نوری مختلفی است .یکی از پر کار برد ترین ابزار ها برای کنترل روشنایی در عکس، و ثبت عکس در نور کم، استفاده از  ISO است. بدیهی است که با بالا بردن ISO تصویر نهایی دچار اختلالی به نام نویز می شود.

نویز در عکس به صورت نقاط ریزی از رنگ های اشباع شده است که جلو ناهمگون و کم کیفتی را به تصویر نهایی میدهد. در فیلمبرداری اما به دلیل ثابت نبودن این نقاط به آن ،گرین گفته میشود. دوربین های نسل جدید، در عکسبرداری نور کم دارای کیفیت های به مراتب بهتر از قبل هستند، اما با این وجود هنگامی که تصویری دچار میزان بالایی از نویز باشد، برطرف کردن آن کاری بسیار دشوار و گاه ناممکن است.

اخیراً شرکت انویدیا Nvidia در وب سایت خودش اعلام به ساخت سیستم  هوش مصنوعی کرده است که میتواند با استفاده از تکنولوژی آموزش ماشین machine learning ، نویز تصاویر را به صورت کامل برطرف کند ،همچنین از توانایی های دیگر این سیستم میتوان به از بین بردن هر گونه واترمارک به صورت کاملا اتوماتیک اشاره کرد.

نجات از گرین و نویز با هوش مصنوعی انویدیا

مشاهده خروجی های این هوش مصنوعی به وضوح نشان دهنده قدرت زیاد این سیستم است ،که با آموزش شبکه های ماشینی و با استفاده از نمونه های بسیار مختلف و متفاوت از عکس های با کیفیت و بی کیفیت به دست آمده است.

نجات از گرین و نویز

نکته قابل توجه در آموزش این تکنیک به هوش مصنوعی این است که سیستم بدون استفاده از تصاویر با کیفیت اقدام به آموزش خود میکند، در واقع خود سیستم با استفاده از هر نوع تصویری به صورت خودکار آموزش میبیند.

در حال حاظر محققین انویدیا هنوز برای بهبود این سیستم در تلاش هستند ،زیرا تا به حال نتایج مثبتی در برطرف کردن نویز های تصاویر عکاسی شب و ستارگان نداشته اند، اما با توجه به پیشرفت شگرف انودیا تا به امروز، رسیدن به این هدف، دور از دسترس نیست. به طور قطع هنگامی که این سیستم به تکامل برسد میتواند نقطع عطف شگرفی در صنعت عکاسی ایجاد کند.

نجات از گرین و نویز

نویسنده: هاله نوری

فتوبست

مقاله را به اشتراک بگذارید
من در شبکه های اجتماعی:
یک لحظه‌ی کوتاه وجود دارد که تمام چیزی که در ذهن و روح یک نفر است در چشمانش . در دستانش ، در كاراكترش‌ منعکس میشود. این همان لحظه ای است که باید ثبت شود. الهه اشرفی
نوشتن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

فتوبست شبکه اجتماعی عکاسان اگر دوست دارید از جدید ترین مطالب ما زودتر از بقیه کلیک کنید عضو خبرنشان فتوبست شوید.
Dismiss
Allow Notifications