پرسپکتیو یا ژرفا نمایی وموقعیت دوربین نسبت به سوژه
پرسپکتیو یا ژرفا نمایی چیست؟
مقوله ی هندسی است که یکی از کارکردهای آن تبدیل فضای سه بعدی به دو بعدی است.یک مثال ساده اگر
از داخل خانه عکاسی کنیم و بیننده بتواند عمق خانه و اندازه وسایل را نسبت به هم تشخیص دهد یعنی عکس
دارای پرسپکتیو زیادتری است و اگر نتواند یعنی عکس پرسپکتیو مناسبی ندارد.
اندازه نسبی در تصویر
هنگامی که یک تصویر را می بینیم به شکل ناخودآگاه شروع به تحلیل آن می کند زمانی که یک ساختمان را کوچک تر از یک ماشین ببینیم ذهن ما تجزیه و تحلیل می کند که ساختمان در فاصله دورتری نسبت به ماشین قرار دارد.این خاصیت می تواند باعث خلاقیت شود.
خطوط همگرا
خطوطی هستند که از ابتدای کادر شروع و در نقطه ایی در بی نهایت ناپدید می شوند.این خطوط، هدایت گرهای خیلی خوبی هستند و می توانند چشم مخاطب را به سمت سوژه هدایت کنند و اگر از آن به صورت صحیح استفاده نشود می تواند چشم مخاطب را از کادر خارج کند.
این خطوط به خوبی می توانند عمق یک عکس را برای مخاطب نمایان سازند.
جاده در تصویر زیر این خطوط همگرای اغراق آمیز را نشان می دهد که چشم مخاطب در دور دست ها به دنبال خود در عمق تصویر می کشاند.
در تصویر بالا با ترکیب خطوط همگرا و اندازه نسبی عمق تصویر را به خوبی نمایان ساخته و اندازه ها به راحتی قابل تشخیص هستند و از پرسپکتیو خوبی برخوردار است.
سایه ها
سایه ها می توانند بر ویژگی سه بعدی عنصر تاکید کنند و اطلاعاتی در مورد اندازه و شکل آن در اختیار مخاطب قرار دهد.
موقعیت دوربین نسبت به سوژه در پرسپکتیو
موقعیت قرار گرفتن دوربین نسبت به سطح سوژه بر مفهوم و ترکیب بندی عکس موثر است پس بهتر است هنگام عکاسی موقعیت دوربین را بسنجیم و آن را تجزیه تحلیل کنیم.
دوربین مقابل سوژه
هنگامی که دوربین مقابل سوژه قرار بگیرد و از رو به رو از آن عکاسی کنیم یک بی طرفی و طبیعی در آن ایجاد کرده ام.
دوربین بالای تر از سطح سوژه
هنگامی که دوربین بالاتر از سطح سوژه قرار گرفته باشد و از بالا از آن عکاسی کنیم در واقع سوژه را کم اهمیت و کوچک می شماریم و نمایش می دهیم.
دوربین پایین تر از سطح سوژه
هنگامی که از پایین تر از سطح سوژه عکاسی می کنیم آن را بزرگتر به تصویر می کشیم و اهمیت آن را نشان می دهیم.
بسیار عالی و سلیس نوشتید. سپاس
تهامی . بسیار از شما سپاسگزارم. آموختم به خوبی
خوشحالیم که این مقاله به شما کمک کرد.