انسل آدامز، عکاس طبیعت، در (۲۰ فوریه ۱۹۰۲ – ۲۲ آوریل ۱۹۸۴) در سن فرانسیسکو، کالیفرنیا متولد شد،
پسر چارلز هیچکاک آدامز، یک تاجرمعروف و اویل بری است. دوازده ساله بود که پدر و مادرش به استعداد او
در موسیقی پیبردند و مشغول یادگیری پیانو شد. در سال ۱۹۱۶ به عکاسی علاقهمند شد. اولین گزارش تصویریاش
را در ۲۰ سالگی به چاپ رساند.
او یک عکاس آمریکایی و طبیعت بود. عکسهای منظره سیاه و سفید او از غرب آمریکا، مخصوصا پارک ملی
یوسمیتی، در تقویم، پوستر ، کتاب و اینترنت به طور گسترده ای تولید شده است.
آدامز و فرد آرچر سیستم منطقه را به عنوان راهی برای تعیین قرار گرفتن در معرض مناسب و تنظیم کنتراست
چاپ نهایی توسعه دادند. وضوح و عمق آن, عکس های او را مشخص کرد. او عمدتا از دوربین های لارج فرمت
(فرمت بزرگ) استفاده می کرد، زیرا فیلم بزرگ با این دوربین ها به شدت در چاپ به او کمک میکرد. آدامز گروه
عکاسی شناخته شده ای همراه با عکاسان همکار ویلارد ون دیک و ادوارد وستون تاسیس کرد.
نام گروه وی f/64 نام داشت.
فرم بیانی در تصویر برای آدامز اهمیت بیشتری از واقعیت داشت. او نگاتیو را مواد خام عکاسی میدانست و به چاپ به عنوان مرحله اجرا و به ثمر رساندن اثر، اهمیت بسیاری میداد. این حرکت قبلاً توسط استیگلیتز شروع شده بود و نگاه آدامز متأثر از آشنایی با او بود.
آدامز دخل و تصرفی که به قابلیتهای اساسی نگاتیو آسیب نزند را در عکاسی پی میگرفت و در همین راستا
ابداعات زیاد برای تحول در چاپ و دستکاری نور و قابلیتهای بصری داشت.
او خودش میگوید: من یک کنتراست و زمان نوردهی معینی را به عنوان پایه و اساس به دست آوردم بعد با تغییرات
نور و عمل سوزاندن و بعضی اوقات با استفاده از فیلترهای گوناگون کنتراست، نگاتیو را چاپ میکند.
آدامز با تأکید بر فرایند چاپ، راههای تازهای را در تکنیک چاپ عکس، پیش پای عکاسان گذاشت.
آنسل آدامز، عکاس، محافظه کار
عکاس آنسل آدامز در یکی از بهترین عکاسان منظره آمریکایی، که به خاطر مهارت در ثبت زیبایی مناظر و طبیعت های
بکر آمریکا مشهور شد. او در تلاش های خود برای حفظ مناطق بکر و منظره های زیبای این کشور، هم فیلم و هم عکس های
زیبایی از خود به جای گذاشت.
به خاطر این خدمات تمام آمریکا به آنسل مدیون هستند.
بخاطر بصیرت و استعداد اوست که خیلی از مناطق آمریکا به صورت جهانی شناخته شده است و از او به عنوان یک عکاس نمونه در امریکا یاد می شود.
در عکسها، نوشتهها و آموزشهای خود نشان میدهد که عکاسی باید به واقعیت احترام بگذارد، وی مخالف
دستکاری عکاس در فیلم منفی (نگاتیو) است و میگوید عکاس میتواند بدون متوسل شدن به فنون
تاریکخانه های، زیبایی متنوع و ناب طبیعت را ارایه کند..
به عقیده آدامز عکاسی یک مرحله از امکانات بیانی انسان است؛ تمامی هنر، بیان چیز واحدی است، رابطهٔ روح
انسان با روح انسانهای دیگر و با دنیا او همچنین بر تقویت توانایی پیش نگری در عکاسان تاکید داشت.
نمونه هایی از عکس های آنس را با هم میبینیم:
عالی بود سرکار خانم اشرفی
متشکرم از وقتی که گذاشتید
خیلی جذاب بود خسته نباشید
سپاس از شما
سلام شایان