آبستره در عکاسی
آبستره (Abstract) چیست؟
آبستره در معنای عام، جدا کردن صفت با خاصیت مشترک میان چند چیز، و تاکید بر این وجه مشترک است.
به عنوان مثال می توان دایره را صورت انتزاعی تمامی چیزهای گرد دانست.
اساس هنر تجریدی( آبستره) در حقیقت این اعتقاد است که ارزشهای جهانشناختی در رنگ و شکل خلاصه می شود و به طور کلی ربطی به مضمون نقاشی یا پیکره سازی ندارد( نقاشی می تواند ترکیبی از خطوط افقی و عمودی و سطوح یک دست رنگی باشد لزوم داشتن شکل مشخص و همه فهمی نیست) یکی از بانیان این شیوه در قرن بیستم” واسیلی کاندینسکی” هنرمند روسی الاصل بود که اولین اثر خود را ( با نام بدیهه سازی) در سال ۱۹۱۰ به وجود آورد.
در هنر، انتزاع به معنی “زبده گزینی از طبیعت” است و روشهای گوناگون دارد. شاخصه ی بسیاری از روشهای انتزاع این است که سنت بازنمایی واقعیت مشهود و محسوس را کنار می گذارد و یا کم اهمیت می شمارد و ابداع یک کارکرد تازه برای درک بصری را کارکرد اساسی هنر می شمارد.
( Abstrection- Creation ) گروهی بودند که در پاریس شکل گرفتند و هنر انتزاعی هندسی را به توجه به اسلوبهای نو در نقاشی و حجم سازی دنبال کردند. و مجله ای به همین نام نیز انتشار دادند.
یکی از اقدامات متهورانه که در نقاشی قرن بیستم به وقوع پیوست، نهضت هنر «آبستره» بود. عدهای لغت «آبستره» را به معانی «انتزاع و تجرید» تعبیر و معنی میکنند و معتقدند که کلیهٔ آثار انتزاعی و تجریدی، معنی ترجمهشدهای از کلمهٔ آبستره هستند در حالیکه چنین نیست؛ میتوان گفت هنر «آبستره» به آنگونه آثاری گفته میشود که بسیار مجهول و نامحسوس و غیر قابل پیشبینی و بهدور از انتظار مخاطبان است و در این خصوص یکی از معروفترین مفسرین و مبلغین هنر آبستره «میشل سوفِر» فرانسوی گفته است: «من هنری را آبستره مینامم که یادآور هیچگونه واقعیت شکلی نباشد، حتی اگر نقطهای باشد که هنرمند از آن آغاز به کار کرده باشد.»
- فلسفه هنر معاصر، هربرت رید، محمد تقی فرامرزی، انتشارات نگاه، چاپ دوم ۱۳۷۴
تعریف عکاسی انتزاعی (آبستره)
هیچ استاندارد جهانی به تعریف پذیرفته شده از عکاسی انتزاعی وجود ندارد. و این اسان نیست برای ایجاد یک تعریف روشن از یک مفهوم انتزاعی.نمی توان به سادگی یک تعریف مشخص یا توضیحی واضح از جزئیات عکاسی انتزاعی ارائه داد و همانند هنر انتزاعی، در عکس انتزاعی نیز محتویات اهمیت ندارند و معمولا مبهم اند. برای خلق یک اثر بصری جذاب، اولویت با شکل، رنگ، خط و بافت در ترکیب بندی است. با توجه به نوع عکاسی انتزاعی، به جز یک دوربین عکاسی، از هر نوعی که دوست دارید و ابتکار به تجهیزات خاص دیگری نیاز نخواهید داشت. انتزاعی در تعریف ساده می توان گفت چیزهای که در دنیایی واقعی نمی بیند و یا طور دیگری دیده شوند .
اما در عکاسی امکان دیدن چیرهای که در دنیای واقعی نیست وجود دارند و فقط می توان روی طوری دیگری دیدن کار کرد .یعنی واقعیت را در عکاسی انتزاعی طوری دیگر نشان داد.
عکاسان با استفاده از تکنینک عکس های انتزاعی را به وجود می آوردن حتی می توان گفت عکس های که سیاه و سفید هستند چون پیرامون ما را رنگ دیگری نشان می دهد می تواند عکس انتزاعی باشد . استفاده از فیلترهای مختلف در عکاسی انتزاعی یا لنز ها ی مختلف به عکاس در خلاق عکس انتزاعی کمک می کند.
کنتراست اغراق آمیز در عکس یا در رنگ و نور عکس ها انتزاعی بوجود می آورد.
محو شدن یا کشیدگی در عکس که با پایین آوردن سرعت شاتر می تواند بوجود آورد نیز می تواند عکس آبستره باشد .
تغییر کادر دوربین , تغییر زاویه دوربین و ….
یا نوعی از عکاسی که ضد نور نام دارد نیز می تواند عکاسی انتزاعی باشد .
به هر صورتی استفاده از ابزار , تکنیک و نرم افزار های عکاسی که بتواند عکسی متفاوت در عکس چیزی که دنیای واقعی می بینیم بودجود بیاورد.
انتزاع به معنی چیزی جدا شده از طبیعت و جدا کردن است. که این تعریف کاملا با عکاسی که الزاما واقع گرا و شکل نماست در تضاد است. اما دو رویکرد به انتزاع در عکاسی شناخته شده است:
۱) اغراق در یک ویژگی منفرد مانند شکل یا بافت موضوع.
۲) نماهای نزدیک از موضوع، کج نمایی و نورپردازی تا جایی که موضوع تغییر شکل داده و قابل تشخیص نباشد.
در هنر دو نوع انتزاع استفاده میشود: یکی پدید آوردن چیزهایی که در خارج وجود ندارند، یعنی واقعی نیستند، و دیگری بازنمایی واقعیت ها با حذف برخی بخشهای غیر ضروری آن ها. حالت اول در عکاسی ممکن نیست و تنها حالت دوم باقی میماند. در این حالت عکاس با حذف برخی خصوصیات یک چیز، تاکید بیشتری بر جنبه های مهمتر سوژه میکند و به بیننده امکان میدهد که سوژه را از همان جنبه ای که او میبیند ببیند. به عنوان نمونه اگر شما بتوانید در عکسی خود به نوعی قد و وزن انسانی را حذف کنید و کاری کنید که تنها مفهوم انسانیت او منتقل شود، عکس شما آبستره خواهد بود.
ما جهان پیرامون خود را رنگی میبینیم و اگر تصویری سیاه و سفید باشد، انتزاعی و غیر واقعی است. استفاده از زوایای غیر معمول نیز باعث میشود که عکس حالت طبیعی نداشته باشد و در کار انتزاعی کردن میتواند فاکتور مهمی باشد. در این حالت شما کاری کردهاید که بیننده تصویر را از طریق عادت همیشگی خود نبیند و تا حدی از حالت معمول جدا شود و این نوعی انتزاع است. اغراق در رنگ، واید یا تله بودن بیش از حد، فکوس بیش از حد در سوژه ها، استفاده از ساتریشن (وی واید یا رنگ) بسیار غلیظ، استفاده از کنتراست بالا، تصاویر سیاه یا ضد نور، حرکت دوربین در حین عکاسی و هر گونه استفاده غیر معمول از تجهیزات عکاسی، گونهای انتزاعی به عکس ها خواهد بخشید.
نمونه های حیرت انگیز از عکاسی انتزاعی(آبستره)
خلاقیت در عکاسی انتزاعی می تواند بسیار جالب باشد درزمانی که درست انجام شود. با استفاده از تکنیک های مختلف، یک عکاس خوب می تواند ی به طیق های مختلف رنگ، طرح و بافت یک شات خوب بزند. شاید یک عکس انتزاعی خوب را می توان در زمان به طور تصادفی ایجاد کرد؛
مثال هایی برای عکاسی ابستره
نقاشی نور
دود
بوکه
درختان تار
بازتاب
سایه ها
معماری
الگوهای جالب
ماکرو