ترکیببندی در عکاسی خیابانی
تئوری رنگ
اولین تئوری که به بررسی آن خواهیم پرداخت، «رنگهای مکمل» است. به راستی رنگهای مکمل چیست؟
تعریف ویکیپدیا از رنگهای مکمل:
رنگهای مکمل، رنگهایی هستند که یکدیگر را خنثی کرده تا ترکیب نوری بیرنگ (سفید، خاکستری و یا سیاه) را پدید آورند.
گرایش رنگهای مکمل به قرار گرفتن در کنار یکدیگر است که و با هم هماهنگی و احساس تعادل ایجاد میکنند.
رنگهای مکمل: قرمز – سبز
خوب حالا بیایید تا به کنکاش برخی از عکسهای خیابان که رنگهای مکمل به خوبی در آنها رعایت شده بپردازیم. استیو مککوری یکی از بهترین عکاسان رنگی زنده به شکلی بینظیر در یکی از عکسهایش از رنگهای مکمل استفاده کرده است.
در این پرتره فریبنده که مککوری ثبت کرده – دو کودک را میبینید که کاملا آغشته به پودری قرمز شدهاند. بچهای که در پیشزمینه است با نگاه نافذ و کنجکاو مستقیم به دوربین نگاه میکند.
پسزمینه رنگی متمایل به سبز و آبی دارد که نقاطی قرمز بر سمت چپ دیوار و کودکی دیگر که مات است در سمت راست قاب قرار گرفته است.
کودک قرار گرفته در پسزمینه کنجکاو به نظر میرسد و من را یاد حس کنجکاوی که در زمان کودکی داشتم میاندازد. و آن چشمها بسیار قدرتمند هستند. این تصویر، از آن دسته تصاویری است که در ذهن من خود را حک میکند.
رنگهای مکمل را در این عکس (قرمز و سبز)میبینید؟ چون پیشزمینه آبی-سبز است، رنگ قرمز صورت کودک به خوبی از پسزمینه متمایز شده است. این قضیه در تصویری سادهتر شده از چرخهی رنگ در پایین به نمایش گذاشته شده است:
این ترکیب پویای سبز- قرمز همچنین در یکی از مشهورترین عکسهای او رعایت شده است، دختر افغان:
مککوری- یکی از بهترین عکاسان رنگی زنده
این پویایی قرمز-سبز در اینجا کاملا شگفتانگیز است. اول از همه، پسزمینهی سبز سادهای دارید، و تکههای سبزی بر تیشرت پارهپارهی او – و البته آن چشمهای شگفتانگیز سبز. از طرفی رنگ قرمز را در لباس او و پوستش میبینید. این ترکیب رنگی ضربآهنگ خوب و متناوبی میان سبز و قرمز ایجاد میکند.
و اما در خصوص خود عکس، حسی از رمز و راز و فریبندگی به همراه دارد. این دختر افغان جوان لباسی کهنه دارد اما همچنان قدرت و اراده خود را در چشمانش نشان داده است. به نظر میرسد گرمایی درونی دارد که به او کمک می کند
تا بر هر مانعی که در مقابلش است غلبه کند.
در حاشیه (فکر کردم ممکن است برای شما جالب باشد) اما مک کوری دختر جوان را دنبال کرده و در پایین، عکس امروزی و قدیمی او در کنار یکدیگر قرار گرفتهاند. او هنوز آن نگاه را در چشمانش دارد.
میتوان مشاهده کرد که چطور وقتی یک رنگ غالبی در پسزمینه قرار گرفته باشد و یک چیزی را با رنگ مکمل در
جلوی آن داشته باشیم شرایط رنگی باعث ایجاد تمایز آن جسم از پسزمینه میشود.
عکاسان خیابانی معاصر که رنگی عکاسی میکنند:
Jack Simon
Justin Vogel
Ola Billmont
Simon Kossoff
Maciej Dakowicz
Caspar Claasen
Matt Stuart
Jesse Marlow
Shin Noguchi
Trevor Marczylo
Alex Webb
Martin Parr
Constantine Manos
David Alan Harvey
Stephen Shore
Joel Sternfeld
Carl de Keyzer
Alec Soth
بسیار عالی و مفید
مفید بود