in

فاين آرت به زبان ساده و جامع

فاين آرت به زبان ساده و جامع

فاین آرت :عکاسی هنرهای زیبا در بین هنرمندان عكاس،معروف به عکاسی خلاقانه و هنری است. عکاسی که اشاره به دید خلاقانه هنرمند عکاس دارد. عکاسی خلاقانه در مقایسه با عکاسی خبری و اجتماعی، یک چیدمان، ترکیب بندی، انتخاب یک فضا با دیدی خاص و یک خلق هنرمندانه با ابزار عکاسی است البته ميتواند خارج از وسايل عكاسي و راه كار هاي اديت هم باشد.

فاين آرت به زبان ساده و جامع
عکاسی فاین آرت با نامهای دیگری مانند Art Photography یا Artistic Photography هم شنيده شده اند ، هدف اصلي و قالب اين شاخه نشان دادن و بيان حس شخص هنرمند و صحبت از حس دروني هنرمند هست، ناراحتي ، خوشحالي ، درون گرا بودن، عصبي بودن ، هنرمند در فاين ارت با توجه به هنر خودش به راحتي ميتواند اين حس ها رو كه قطعا بايد مربوط به خودشباشد را به تصوير بكشد ، در واقع نشان دهنده ديدگاه فرد به دنيا و جامعه و اتفاقات دور اطراف هنرمند است كه بسيار فكر شده و دقيق برنامه ريزي ميشود …

فاين آرت به زبان ساده و جامع

در اين رشته از هنر عكاسي ما كاملا مخالف ديگر رشته هاي عكاسي هستيم ، به طور مثال متفاوت با عكاسي هاي صنعتي و فشن و بيوتي و …. در فاين ارت كاملا متفاوت با ديگر رشته ها ما اصلا يه سليقه بيننده ها سر كار نداريم و مستقيم به خود هنرمند وصل ميشويم، مي توانيم بگوييم كه جز دسته هاي خاص هستند و ممكن هست كه باب ميل مردم عام قرار نگيرند ، هرچند بسيار هنر جالب و دنياي بسيار بزرگي پشت تك تك گزينه هاي داخل كادر قرار دارد ،
این شاخه عکاسی مطمئنا با برخی شاخه‌های دیگر هم پوشانی دارد مانند عکاسی منظره، عکاسی پرتره و….

فاين آرت به زبان ساده و جامع
در مورد عکاسی منظره و طبیعت هنرمند می تواند بر اساس نیازش از هر وسیله‌ای مانند ادیتهای خاص استفاده کند يا استفاده از اجسام خارجي و هر چيزي كه به نشان دادن حس دروني هنرمند به صورت خاص كمك كند و بتواند بيننده را راحت با حس دروني خودش آشنا كند اگر هدف فقط فاين ارت باشد نه لند اسكيپ ، فاين ارت عملا يك شاخه جدا از ساير شاخه هاي عكاسي نيست و هر هنرمند مي تواند كه در مسير كاري خودش از آن استفاده كند ولي ميزان سختي و آساني نشستن روي عكس كاملا به هنره فرد بستگي دارد ، مانند عكاسي از حشرات و يا ماكرو گرافي …
موضوع مهم دیگر در مورد عکسهای فاین آرت، امکان تهیه چاپ با اندازه های مناسب و اغلب بزرگ از آنهاست.

به عبارت بهتروقتی شما عکسی را به عنوان فاین آرت عرضه می‌کنید، باید از لحاظ تکنیکی امکان تهیه چاپ مناسب از آن وجود داشته باشد
در عكاسي فاين ارت هر چيزي كه مورد استفاده هنرمند در كادر قرار ميگيرد داراي نشانه هاي خاص و معني بسيار زياديست،
به طور مثال شما با شنيدن نام نخ و سوزن چه چيزي در ذهنتان به تصوير كشيده ميشود ؟ معناي اين دو كلمه و كارايي آن در زندگيتان چيست؟ وقتي هنرمندي از اين المان ها در عكس استفاده كند ميخواهد معني آن را به بيننده بفهماند…
فاين ارت ميتواند در تمامي شاخه هاي عكاسي وجود داشته باشد و به صورت بسيار خلاقانه و خاص ارائه شود ، بسياري از بيننده ها كه به طور كلي با سبك فاين ارت و سورئال آشنايي ندارند در تفاوت اين دو هنر اشتباه هاي جامعي دارند
كه ميتوان كلي ترين تعريف رو براي جدا كردن اين دو هنر اين تعريف دانست؛ فاين ارت در واقعيت زندگي ما انسان ها وجود دارد و ديده ميشود به صورت بسيار ظريف و خاص … ولي هيچ كدام از ما شايد جرائت انجام دادن اون كار رو نداريم و يا شايد انجام اون كار ممكن نيست ولي غير ممكن هم نيست.

ولي در سورئال ما با چيزي غير واقعيت روبرو هستيم گاوي به اندازه ٢٠ متر در زندگي هيچ يك از ما ديده نشده ، جز افسانه هاست و روزنه اي به واقعيت ندارد.
در كل بحث ميان وجود داشتن و نداشتن هست كه من به صورت خيلي جامع تعريف خود از جدا سازي اين دو هنر براتون بازگو كردم كه اميدوارم مورد رضايت شما قرار بگيريد.
در مورد تکنیک این آثار هم گفتنش خارج از بحث نيست كه باید بدون عیب باشند. و همه جزئیات اثر نشان از کنترل هنرمند بر آن را داشته باشد. تعریف عیب در اینجا می‌تواند مبهم باشد. اما شاید این تعریف قضیه را روشن کند که عیب، چیزی است که خارج از قصد هنرمند و بدون کنترل او و بدون قصد خاص او در اثر رخ داده باشد.به اين معني که در این نوع عکاسی هنرمند باید بر تمام مراحل کار از ابتدا تا انتها مسلط باشد و بتواند آنها را کنترل کند تا به هدف خود برسد.
جز هنر هاي مفهومي هم قرار ميگيرد (كانسپچوال ارت )
‎شایان توجه است که هر اثر هنری باید دارای مفهوم باشد. مفهومی که معنایی را فرای ظاهر و صورت اثر ارائه می نماید. القای معنا در هنر مفهومی ممکن است شخصی باشد، چه برای هنرمند و چه برای مخاطب و چه در عنوان اثر و چه در ارائه آن. در اینجا بیننده با خود اثر در ارتباط است و نیازی به برقراری ارتباط با خالق اثر نیست

ودر آخر حرفي بسيار با ارزش از هنرمند مارسل دوشان نقاش فرانسوی گریزان از جنگ (1968-1887) یکی از بنیانگذاران و از مطرح ترین و کارآمدترین هنرمندانی بود که با اشیاء حاضر آماده (ready- made) کانسپچوال آرت را به عنوان یکی از گرایش ها و جریانهای هنری پست مدرن، مطرح و تثبیت کرد وی در توصیف این هنر می گوید:

‎واقعیت این است که من تفکرات ضداجتماع داشتم. وقتی یک چرخ دوچرخه را روی یک چهارپایه گذاشتم که چنگک هایش رو به پایین بود، نه هیچ ایده ای حاضر آماده داشتم و نه چیز دیگری. فقط من باب تفریح بود و
‎این نوع تفریحی بود که در ذهن داشتم اصالت فکر و ایده در هنر مفهومی چیزی فرای درک مخاطب نیست او با فهم خود ایده هنرمند را گرفته ، بازسازی کرده ، در ذهن خویش پرورش داده و در ساختن آن مشارکت می کند.

نظرتون راجب مقاله چی بود؟

210 امتیازها
Upvote Downvote
Participant

درباره نویسنده : سحر تاج ور

سحر تاج ور هستم
متولد مهر ٧٣
فوق ديپلم گرافيك
دانشجو روانشناسي
نزديك به ٢ ساله كه عكاسي ميكنم ، يك ساله كه به صورت تغريبا حرفه اي دارم ادامش ميدما به امروز هيچ استادي نداشتم
تمام چيزهايي كه ياد گرفتم كاملا تجربي بوده
سبك مورد علاقه هم فاين ارته و بيشتر توي شاخه پرتره كار ميكنم

سابقه کاربر
دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.