عصر دیجیتال؛ پارک ممنوع، شوت آزاد!

محمد دادستان
توسط محمد دادستان 1.5k بار دیده شده
5 دقیقه زمان مطالعه
عصر دیجیتال
سه کودک در سنین مختلف سرگرم ابزار دیجیتال

عصر دیجیتال؛ پارک ممنوع، شوت آزاد!

مجموعه عکس

📷: رضا زنگنه   🌎: همدان

عصر دیجیتال
سه کودک در سنین مختلف سرگرم ابزار دیجیتال

زندگی موبایلی یا موبایل برای زندگی؟!

با من همراه باش…

عصر دیجیتال
کودکان مشغول بازی، فیزیکی/دیجیتال! بیرون منزل

پارک ممنوع، شوت آزاد!

تقریبا ۳۰ سال پیش(دهه‌ی ۶۰ ه.ش) بود که کودکان ایرانی بعلت اینکه بیرون از منزل وقتِ زیادی را صرف تفریح با دوستان خود می‌کردند مورد شماتتِ والدین خود قرار می‌گرفتند و از آن‌ها خواسته می‌شد که در منزل بمانند و وقت خود را صرف درس خواندن و حل تکالیف مدرسه بکنند، تا به گفته‌ی والدینشان با انجام این کار هنگامی که بزرگ شدند برای خودشان کسی بشوند!

اما دریغ و صد حیف که نه انتگرال دوگانه و نه سینوس یا کسینوس نبودند آن چیزهایی که کودکان دهه‌ی شصتی را کسی کُند برای خودشان؛ بقول معروف: از اینجا مانده و از آنجا رانده شدند این طفلکان و هرچه شدند و دارند، خود شدند و از خود دارند و نه از پرورش‌های نا آزموده و آموزش‌های ناپرورده!

عصر دیجیتال
کودکان مشغول بازی دیجیتال در محیط مدرسه

بقول هِگل که گفته است: “تاریخ تکرار می‌شود” و کارل مارکس به آن اضافه کرده است: “بار اول بصورت تراژدی و بار دوم بصورت مضحکه”.

این بار تاریخ وارونه تکرار شده است!

وقتی به مقایسه‌ی این دو نسل(با فاصله‌ی زمانیِ تقریبیِ ۳۰ سال و پَرشِ ۳ نسل) یعنی دهه‌ی شصتی‌ها و دهه‌ی نودی‌ها بر می‌آییم آنچه که واضح است شباهت از فرط تفاوت است! تفاوت در جزئیات و شباهت در کلیاتِ قلب(وارونه) شده؛

عصر دیجیتال
بازی دیجیتال در مراسم مذهبی!

یک خانواده‌ی دهه شصتی را در نظر بگیرید: والدینی که کودکان خود را از حضور در جمع گروه هم‌سالان منع و یا آن‌ها را محدود می‌کردند و تمام هَم و غمشان وضعیت تحصیلیِ کودکانشان بود؛ حال یک خانواده‌ی امروزی را در نظر بگیرید: تمام تلاش آن‌ها جهت ترغیب کردن کودکشان(معمولا تک فرزند) به حضور در جمع هم‌سالان است(که معمولا چنین گروه‌هایی بعلت کم شدن روابط، نرخ پایین رشد و… این روزها کمتر یافت می‌شوند) و دو دیگر همت‌شان پیدا کردن راهی برای محدود کردن استفاده از ابزارهای دیجیتال(تلفن هوشمند، تبلت، کامپیوتر، کنسول بازی و…) است!

عصر دیجیتال؛ پارک ممنوع، شوت آزاد!
بازی دیجیتال در مراسم مذهبی!

و همانطور که مشخص است جای آن‌ها(کودکان و والدین) و امیالشان از ۳۰ سال پیش تا به امروز کاملا وارونه شده است.

عصر دیجیتال؛ پارک ممنوع، شوت آزاد!
بازی دیجیتال در مراسم مذهبی!

شاعر قرن‌ها پیش فرموده است:

“چُنین است رسم سرای دُرُشت

گهی پُشت به زین، گهی زین به پُشت”

گویی چُنین است!

عصر دیجیتال؛ پارک ممنوع، شوت آزاد!
با همانِ تنها!

پ ن: انتگرال خوب است چه دوگانه، چه یگانه‌اش! چه با مختصات قُطبی، چه در دستگاه دِکارتی‌اش، سینوس، کسینوس حتی تانژانت و کتانژانت مباحثی علمی و کارآمد در علم ریاضی هستند و حتما یادگیریِ آن‌ها مفید است، اما: نه برای هر شخصی با هر سلیقه و گرایشی، قطعا محصلین و یا دانشجویان دروس مهندسی از این مباحث مانند اصول دین یاد می‌کنند! ولی شاید برای دانشجویانِ هنر چون اژدهایی باشد، دو سر، که حتی کُشتنِ آن در خوان هفتم هم کاری باشد بس عبث که عمر گران بها را به هَبا و هدر می دهد.

همانطور که بزرگمهر گفته است: “همه چیز را همگان دانند و همگان هنوز از مادر نزاده‌اند، پس تو خویشتن را از جمع داناترینِ کس مدان که چون خود را نادان دانستی دانا گشتی و سخت دانا کسی باشد که بداند که نادان است و عاجز.(قابوس نامه، عنصر المعالی)

عصر دیجیتال؛ پارک ممنوع، شوت آزاد!
کودکان مشغول بازی دیجیتال در محیط مدرسه
عصر دیجیتال؛ پارک ممنوع، شوت آزاد!
کودکان مشغول بازی فیزیکی/دیجیتال! بیرون منزل

 

عکس با ادیت خلق نمی‌شود، با ادیت اصلاح می‌شود. “اِم.داد”

 

📌 کانال گالری

 

مقاله را به اشتراک بگذارید
توسط محمد دادستان Mohammad Dadsetan
من در شبکه های اجتماعی:
من محمد دادستان، متولد ۱۳۶۳ تهران هستم. - حرفه: عکاس، موزیسین، نویسنده. - دارای مدرک کارشناسی موسیقی با گرایش آهنگسازی ایرانی. فعالیت حرفه‌ای رو از سال ۱۳۸۶ شروع کردم. دارای دو مدرک فتوشاپ و یک مدرک طراحی وب از واحد آموزش سازمان صدا و سیما و جهاد دانشگاهی هستم.● داوری‌ها: داوری در مسابقات عکاسی بین‌المللی و داخلی. ● نمایشگاه‌ها: شرکت در سه نمایشگاه عکس گروهی. ● مسابقات: برنده‌ی مسابقات عکاسی متعددِ بین‌المللی و داخلی. ● انتشارها: انتشار بیش از ۵۰۰ عکس در گالری‌های مختلفِ جهانی و...
2 دیدگاه
  • خدا رو شکر بازی دیجیتال اومد دولت و مجلس که عرضه ندارن یه فضا برا توله های اینا بسازه میان کوچه زر و زر توپ رو به در و دیوار خونه ملت میکوبن آرامش رو از ملت میگیرن
    ملت ایران که خر تشریف دارن عقلشون نمیرسه توله هاشونو جمع کنن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

فتوبست شبکه اجتماعی عکاسان اگر دوست دارید از جدید ترین مطالب ما زودتر از بقیه کلیک کنید عضو خبرنشان فتوبست شوید.
Dismiss
Allow Notifications