مینیمالیسم، کمی که می‌تواند زیاد باشد!

محمد دادستان
توسط محمد دادستان 53.6k بار دیده شده
3 دقیقه زمان مطالعه
مینیمالیسم، کمی که می‌تواند زیاد باشد!

مینیمالیسم، کمی که می‌تواند زیاد باشد!

خوانشِ یک سبک

عکاس: سارا بهاری   مکان: کیش

مینیمالیسم آفتاب گرفتن دختری در ساحل جزیره‌ی کیش، ایران

مینیمالیسم، کمی که می‌تواند زیاد باشد!

در عصر مُدرن با حجم انبوهی از محصولات، که سابق بر این در اندازه‌های کوچک تولید می‌شده‌اند و هر روزه بزرگ و بزرگتر می‌شوند رو به ‌رو هستیم، این اصل در خیلی از محصولات روند معکوس به خود گرفته است، محصولاتی بزرگ و حجیم که در مسیر تولیدشان شکل جدیدی پیدا کرده‌اند و هر روز کوچک و کوچکتر می شوند، آثار مینیمال را می‌توان در دسته‌ی دوم قرار داد.

یکی از شاخص‌ترین جنبه‌های آثار مینیمال و خاصه “عکسِ مینیمال” این است که: در کوتاه‌ترین زمانِ ممکن توجه بیننده را به خود جلب می‌کنند.

برای تاکید بر روی یک سوژه یا قسمت کوچکی از عکس، راه‌های مختلفی وجود دارد از جمله “کم کردن عمق میدان” اما هیچ کدام مانند حذف کردن اِلمان‌های فرعیِ داخل قاب که نگاه بیننده را از سوژه‌‌ی اصلی مُنفک می‌کنند، کارساز نیست.

مینیمالیسم، کمی که می‌تواند زیاد باشد!

هم آوایی رنگیِ سوژه و لوکیشن

این دست آثار از نظر تجاری دارای بازار خوبی هستند، یکی از مهم‌ترین دلایل آن، این است که عکس‌های مینیمال فضای کافی برای افزودن متن تبلیغاتی را دارند و در صنایع مختلف مانند: پوستر، بیلبورد و… کارایی دارند.

عکاسی مینیمالیستی چالش ‌برانگیز است، برخورد با یک منظره به نیت ثبت یک عکس مینیمالیستی سخت‌تر از ثبت طبیعت بطور معمول است، برای انجام صحیح این کار باید محل مناسب را پیدا کرد، نقشه کشید و درست زمان‌بندی کرد تا سوژه‌‌ی اصلی‌ در جای مناسب قرار بگیرد، هماهنگ سازیِ این عوامل، حتی برای عکاسان باتجربه هم چالش ‌برانگیز است.

احتمالا جمله‌ی معروف “Less is more” یا همان “کمتر غنی‌تر است” را شنیده‌اید و یا جمله‌ی “هر چه ساده تر، قابل فهم تر”، این جملات به یک دلیل مشهور شده‌اند: زیرا در واقع بکار می‌آیند، گاهی اوقات پیچیدگی در ترکیب بندیِ عکس خوب است اما با ایجاد یک فضای تقریبا خالی، می توان یک عکس با نقطه‌ی تمرکز قوی‌تر خلق کرد.

مینیمالیسم، کمی که می‌تواند زیاد باشد!

مینیمالیسم حقیقتا هنر کمترهاست، به عنوان فلسفه‌ی زندگی، مینیمالیست‌ها بر روی اِلمان‌های ضروری زندگی تمرکز می کنند و چیزهای غیر ضروری را کنار می‌گذارند.

و در پایان شعری مینیمال(هایکو) از “سای مارو” شاعر ژاپنی:

“در مسیر رود

پرواز می کند پرستو

گویی جریان دارد”

 

برای رسیدن به عکس، باید ایده‌ی ذهنی را به روشی هنرمندانه قاب گرفت. “اِم.داد”

مقاله را به اشتراک بگذارید
توسط محمد دادستان Mohammad Dadsetan
من در شبکه های اجتماعی:
من محمد دادستان، متولد ۱۳۶۳ تهران هستم. - حرفه: عکاس، موزیسین، نویسنده. - دارای مدرک کارشناسی موسیقی با گرایش آهنگسازی ایرانی. فعالیت حرفه‌ای رو از سال ۱۳۸۶ شروع کردم. دارای دو مدرک فتوشاپ و یک مدرک طراحی وب از واحد آموزش سازمان صدا و سیما و جهاد دانشگاهی هستم.● داوری‌ها: داوری در مسابقات عکاسی بین‌المللی و داخلی. ● نمایشگاه‌ها: شرکت در سه نمایشگاه عکس گروهی. ● مسابقات: برنده‌ی مسابقات عکاسی متعددِ بین‌المللی و داخلی. ● انتشارها: انتشار بیش از ۵۰۰ عکس در گالری‌های مختلفِ جهانی و...
1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

فتوبست شبکه اجتماعی عکاسان اگر دوست دارید از جدید ترین مطالب ما زودتر از بقیه کلیک کنید عضو خبرنشان فتوبست شوید.
Dismiss
Allow Notifications