چقدر از عمر دوربین من باقی مانده، سوالی کاملا اشتباه

الیاس ملک پور
توسط الیاس ملک پور 156.7k بار دیده شده
4 دقیقه زمان مطالعه
چقدر-از-عمر-دوربین-من-باقی-مانده

چقدر از عمر دوربین من باقی مانده ؟ سوالی درست ولی با دلایلی عجیب. باور های غلط و پافشاری های اشتباه می تواند حتی کشنده باشه. در این مقاله می خواهم راجب به این سوال ها صحبت کنیم: چقدر از عمر دوربین من باقی مانده؟ دوربین شما خیلی شات خورده؟ بهتر نیست کمتر استفاده کنیم و الکی شات نزنیم؟

می دونم از ۱۰ نفر عکاس، ۱۰ نفر در رابطه با این موضوع باورهای اشتباه دارند، ولی کاری نمیشه کرد، چون همه به صورت وراثتی باور های خودشون رو شکل دادند!

برای اون دسته از افراد که نمی دانند که عمر دوربین چیست: در تمامی مدل های دوربین های dslr یک عدد به عنوان عمر شاتر ذکر می شود که با یک جستجوی ساده می توانید عدد دوربین خود را پیدا کنید. در این مقاله نیز می توانید راجب این موضوع بیشتر بدانید.

عکس زیر عمر دوربین d800 نیکون می باشد. (که نوشته شده ۲۰۰.۰۰۰ شات)

چقدر از عمر دوربین من باقی مانده

بریم سراغ ادامه مطلب، کلمه عمر شاتر (shutter count) به معنی تعداد شات هایی است که یک شاتر می تواند در طول عمر خود بزند. (شات زدن به معنی جا به جا شدن از بالا به پایین یک قطعه الکترونیکی در دوربین ) صدایی که از دوربین در زمان عکاسی می شنوید فقط فقط صدای تحرک شاتر است.

باور های غلط در رابطه با عمر دوربین شما

۱- تعداد شات های دوربین به معنی عمر دوربین نیست! عمر شاتر فقط فقط راجب به قطعه شاتر دوربین است.
۲- تعداد شات هایی که برای یک دوربین مثلا ۲۰۰.۰۰۰ اعلام می شود، فقط یک معدل از دوربین هایی هست که تا به حال دست کاربر عمر کرده. و ممکن است یک دوربین رو ۶۵۰۰۰ هم شاتر خود را از دست بدهد!
۳- ۹۰% خرابی شاتر ها، قابل تعمیر هستند، و این باور غلط است که دوربین زمان خرابی شاتر کارش تمام است.


۴- یک دوربین ممکن است تا حتی ۵۰۰.۰۰۰ شات هم با شما یاری کند، و ۱% هم کیفیت خود را از دست ندهد.
۵- هیچ زمان دوربین هایی که سنسور دیجیتالی دارند کیفیت خود را در دراز مدت از دست نمی دهند، مگر مشکلاتی برای آن در زمان استفاده ایجاد کنیم. (مثل رطوبت، گرما و … عواملی که باعث تحریک یک قطعه الکترونیکی می شود.)
۶- فیلم برداری هیچ تاثیری در عمر شاتر شما ندارد! چون فقط یک بار در زمان شروع فیلم شاتر باز شده و یک بار در زمان پایان فیلم بسته میشود.(یعنی استهلاک شاتر شما به اندازه ۱ عکس است.)

لطفا در باره ی حرف های من باز هم تحقیق کنید.

چه زمانی عمر دوربین در خطر است

دوربین به طور کلی زمانی کارش تمام است که از آن بد نگهداری شود، ضربه، آب خوردگی و هر مدل بد رفتاری با این کوچولو دوست داشتنی. در رابطه با این که چه دوربینی بیشتر و زودتر شاتر خود را از دست می دهد باید بگویم، دوربین هایی که شات های پیاپی زیادی میگیرند، (continuous shooting mode) بیشترین استهلاک را به شاتر دوربین وارد می کنند. البته مواردی هم هستند که شاتر با دست ور می روند و دیده شده موقع شات زدن دست در زیر آن می برند. دنیای عجیبه… ^^

چقدر-از-عمر-دوربین-من-باقی-مانده

مقاله را به اشتراک بگذارید
من در شبکه های اجتماعی:
افتخار میکنم اطلاعاتی که در اختیار دارم رو با شما عزیزان به اشتراک بزارم امید وارم از وب سایت لذت ببرید .
9 دیدگاه
  • داداشم کل اینترنت رو گشتم تو یدونه سایت ایرانی در مورد ارتباط شات با فیلم بداری ننوشته بودن دمتون گرم فقط فیلم برداری اگر شاتر رو مستهلک نمیکنه چرا انقدر از فیلم برداری میترسن عکاس ها؟

  • سلام وقت شما بخیر
    من دوربینمو تازه گرفتم ولی دسته دو و کاملا تمیز هست
    من با برنامه camera connect برای canon عکسارو انتقال میدم و.. امروز وقتی وصل شده بودم با موبایل عکسا رو می‌گرفتم متوجه شدم سمت چپ صفحه یه عدد هست مثلا ۷۸۷ هرشاتی که میخوره از اون کم میشه دونه به دونه ، سوالی که دارم اینه که اون عدد چیه ؟ واقعا ممنون میشم منو راهنمایی کنید

    • سلام، شاید اون عددی که مشاهده می‌کنید، شماره فایل عکس باشه. این شماره معمولا با شماره فایل‌های دیگه که قبلا گرفتید، تفاوت داره و هر بار که یک عکس جدید گرفتید، شماره فایل جدیدی به شما داده می‌شه. می‌تونید با چک کردن شماره فایل های قبلیتون، مطمئن بشید که این شماره ها متفاوت هستند. اما اگر این مورد رو نمی‌دونید که شماره فایل چیه، ممکنه یک اعداد رندوم باشه که برای شما مهم نیست.

      این پاسخ توسط ربات هوشمند ChatGPT برای شما ارسال شد.

  • با درود و احترام ، ضمن تشکر و سپاس از نظر کارشناس تان در ادامه مطالب با ارزش شون باید اضافه کنم گرفتن دوربین و لنز مقابل نورهای قوی مثل نور خورشید ، انواع لیزرها بخصوص فلشرهای لیزری موجود در مراسم جشن ها نیز می تواند موجب آسیب دیدگی سنسورهای حساس دوربین های دی اس ال آر بشه که در نتیجه این رخداد نقاط روشن یا پیکسل های سوخته در تصاویرتان رویت خواهد شد ، دوربین ابزار حرفه ای شماست هر چه در تمیز نگاه داشتنش بیشتر بکوشید یقیناً اضطراب و دپرشن کمتر حین کار خواهید داشت
    موفقیت همه دوستان رو آرزومندم /

  • ممکنه در رابطه با سنسور هم صحبت کنید. من دوربین کارکرده گرفتم. متاسفانه پیکسل سوخته داره! درسته که بخاطر فیلمبرداری زیاد ممکنه اینطور بشه؟

    • شما گفتید که دوربین کارکرده گرفته اید و متاسفانه پیکسل سوخته دارد. بله، این ممکن است بخاطر فیلمبرداری زیاد یا تابش نور شدید و مستقیم خورشید یا اشعه لیزر به سنسور دوربین باشد .
      پیکسل سوخته یا پیکسل مرده، نوعی آسیب در پیکسل های موجود بر سطح سنسور دوربین است که باعث می شود تا پیکسل های روی سنسور هیچ نیرویی را به دست نیاورده و در تصاویر به دست آمده، به شکل نقطه های سیاه رنگ یا رنگ های غیرطبیعی دیده شوند . این یک ایراد دایمی است و به مرور زمان برطرف نخواهد شد.
      برای تشخیص پیکسل سوخته، شما می توانید دوربین را در حالت Live View قرار داده و لنز را به سمت آسمان بگیرید. تمام نقاط تصویر را بررسی کنید. هر قسمتی که رنگ غیرطبیعی داشته باشد، نشانگر پیکسل سوخته در آن بخش است.
      برای رفع پیکسل سوخته، شما باید به یک مرکز تعمیرات مجاز مراجعه کنید. تعمیر پیکسل سوخته به دانش و ابزارآلات مدرن نیاز دارد. اگر دوربین شما از برند کانن باشد، می توانید به نمایندگی کانن در تهران مراجعه کنید . اگر دوربین شما از برند سونی باشد، می توانید به مرکز تعمیرات سونی IHC مراجعه کنید.
      امیدوارم این پاسخ برای شما مفید بود.👍

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

فتوبست شبکه اجتماعی عکاسان اگر دوست دارید از جدید ترین مطالب ما زودتر از بقیه کلیک کنید عضو خبرنشان فتوبست شوید.
Dismiss
Allow Notifications