فوکوس لنز Nikon Z 85mm f/1.2 S: سریع، بی صدا، و دقیق

شایان مرادی
توسط شایان مرادی 54.9k بار دیده شده
12 دقیقه زمان مطالعه
Nikon Z 85mm f/1.2

فوکوس لنز Nikon Z 85mm f/1.2 S: سریع، بی صدا، و دقیق

لنز Nikon Z 85mm f/1.2 S فوکوس را به طور سریع، بی صدا و دقیق انجام می‌دهد. این لنز دارای گَشت فوکوس (حرکت حلقه فوکوس) بزرگی است تا اطمینان حاصل شود که در هنگام استفاده از حداکثر دیافراگم (f/1.2) فوکوس به ‌دقت روی سوژه تنظیم شود. در همین حال، موتورهای دوگانه STM به کار رفته در لنز، علی‌رغم حداکثر دیافراگم بزرگ f/1.2، سرعت فوکوس بسیار خوبی را ارائه می‌دهند.

اگر هنوز مقاله بررسی لنز نیکون Z 85mm f/1.2 S نخوانده اید پیشنهاد میدم قبل از خواندن این مقاله آن را بخوانید.

البته سرعت فوکوس این لنز به ‌پای لنز فوق‌سریع Nikon Z 70-200mm f/2.8 S نمی‌رسد، اما همچنان برای عکاسی از سوژه‌های متحرک مانند فردی که در حال دویدن یا رقصیدن است، به ‌اندازه کافی سریع است. این عملکرد خوب حتی در نور کم، جایی که حداکثر دیافراگم روشن لنز یک مزیت بزرگ به شمار می‌رود، همچنان برقرار است. در مقایسه با سایر لنزهای پرتره Nikon Z، متوجه شدم که سرعت فوکوس این لنز کمی کندتر از لنز Z 85mm f/1.8 S و کمی سریع‌تر از لنز Z 135mm f/1.8 S Plena است.

فوکوس لنز Nikon Z 85mm f/1.2 S
NIKON Z 9 + NIKKOR Z 85mm f/1.2 S @ 85mm, ISO 1100, 1/200, f/1.4

بیا یه نگاه به نقاط ضعف این لنز بندازیم:

  • نزدیک‌نگاری ضعیف: این لنز برای عکاسی از سوژه‌های خیلی نزدیک، مثل حلقه‌های عروسی، ایده‌آل نیست. حتی اگه یهو به یه لنز برای این کار نیاز پیدا کنی، این لنز خیلی به دردت نمی‌خوره.
  • بزرگنمایی کم: حداکثر بزرگنمایی این لنز ۰.۱۱ برابره، یعنی فقط می‌تونه یه سوژه به عرض ۳۳ سانتی‌متر (۱۳ اینچ) رو توی کادر پر کنه.

در کل، این لنز یه انتخاب عالیه، ولی اگه به دنبال یه لنز با قابلیت‌های نزدیک‌نگاری قوی هستی، باید یه گزینه دیگه رو انتخاب کنی.

فوکوس
NIKON Z 9 + NIKKOR Z 85mm f/1.2 S @ 85mm, ISO 4500, 1/250, f/2.0

اعوجاج لنز Nikon Z 85mm f/1.2 S

خبر خوب اینه که لنز Nikon Z 85mm f/1.2 S اعوجاج خیلی کمی داره. البته با توجه به طراحی این لنز، انتظار همچین چیزی هم میرفت، ولی بازم خبر خوبیه! تو آزمایش‌هایی که انجام دادم، میزان اعوجاج این لنز رو ۰.۹۶ درصد از نوع پین‌کشی (cushion) اندازه‌گیری کردم. این مقدار اعوجاج رو به سختی میشه تو عکس تشخیص داد، مگه اینکه خیلی دنبالش بگردین. تو موارد نادر که توی عکس دیده بشه، به راحتی قابل اصلاحه.

اینم یه شبیه‌سازی از اعوجاج ۰.۹۶ درصدی از نوع پین‌کشی برای مرجع شما. [در اینجا بعید است که بتوانید شبیه سازی را ترجمه کنید، چون احتمالا یک عکس است.]

اعوجاج لنز Nikon Z 85mm f/1.2 S
اعوجاج ۰.۹۶ درصدی از نوع پین‌کشی (شبیه‌سازی شده)

Vignetting – سایه‌افتادگی

لنز Nikon Z 85mm f/1.2 S در تصاویر اصلاح نشده، سایه‌افتادگی (vignetting) بسیار کمی دارد، حتی کمتر از حد انتظار. نمودار کامل اندازه‌گیری سایه‌افتادگی این لنز در آزمایشگاه را در اینجا مشاهده می‌کنید:

Vignetting - سایه‌افتادگی

در بیشترین حالتِ [میزان] سایه‌افتادگی که در اینجا می‌بینیم، با ۱.۳۸ استاپ روبرو هستیم. این مقدار زمانی رخ می‌دهد که فوکوس روی بی‌نهایت و دیافراگم روی f/1.2 تنظیم باشد. این مقدار [سایه‌افتادگی] در همین حد هم از پیش‌بینی‌ها پایین‌تر است؛ به طور معمول نیازی به اصلاح آن نخواهید داشت و با بستن دیافراگم، حتی بیشتر هم کاهش پیدا می‌کند. احسنت به نیکون! دیدن چنین عملکردی روی یک لنز f/1.2 بسیار غیرمعمول است. به نظر می‌رسد قطر عظیم این لنز صرفا جنبه‌ی تزئینی ندارد.

اعوجاج رنگی جانبی (Lateral Chromatic Aberration)

لنز Nikon Z 85mm f/1.2 S دچار یک مقدار متوسط اعوجاج رنگی جانبی است. این مقدار کمی بیشتر از حد انتظار است، اما به اندازه‌ای نیست که نگران‌کننده باشد.

اعوجاج رنگی جانبی (Lateral Chromatic Aberration)

همیشه می‌گم، هر چیزی زیرِ حدود یک پیکسل، تقریباً غیرممکنه که توی عکس‌های واقعی متوجهش بشین، حتی اگه اصلاحات اعوجاج رنگی خاموش باشه. لنز Nikon Z 85mm f/1.2 S دقیقاً به این حد نمی‌رسه، اما خیلی بهش نزدیکه. می‌تونیم با اطمینان بگیم که به ندرت با لنز Nikon Z 85mm f/1.2 S دچار اعوجاج رنگی جانبی خواهید شد. حتی اگه همچین موردی پیش بیاد، به راحتی قابل اصلاحه و اثری از خودش باقی نمی‌ذاره.

وضوح (Sharpness)

لنز Nikon Z 85mm f/1.2 S در کل محدوده دیافراگم، لنزی بسیار شارپ است. حتی در بازترین حالت دیافراگم (f/1.2)، اکثر قسمت‌های فریم [عکس] بسیار باکیفیت و واضح به نظر می‌رسند:

وضوح (Sharpness)

احتمالا تو قسمت های بعدی این نقد و بررسی توضیحات بیشتری خواهید دید، اما عملکرد این لنز تا اینجا بسیار چشمگیره. من بدون هیچ تردیدی از لنز Nikon Z 85mm f/1.2 S در هر تنظیم دییافراگمی، از جمله بازترین حالتش یعنی f/1.2، استفاده میکنم. قدرت بالای قسمت‌های میانی کادر [عکس] به طور خاص منو تحت تأثیر قرار داده. حتی اگر سوژه پرتره شما در f/1.2 از مرکز خارج باشه، به هیچ وجه تار و محو نمیشه – بلکه کاملا برعکس. در واقع هنگام کار با این لنز، ممکنه بیشتر اوقات خودتون رو در حال کم کردن مقادیر بافت، وضوح و شفافیت در مرحله پس پردازش پیدا کنید، یا ممکنه جزئیات بیش از حد روی صورت سوژه نشون داده بشه.

بوکه (Bokeh)

بوکه (Bokeh) کلمه‌ای برای توصیف کیفیت تار شدن پس‌زمینه در یک عکس است. «بوکه خوب» مفهومی ذهنی است، چرا که عکاسان مختلف ترجیحات متفاوتی برای نحوه‌ی تار شدن پس‌زمینه دارند. با این حال، به طور کلی عکاسان دوست دارند که تار شدن پس‌زمینه نرم و بدون حواس‌پرتی باشد. هایلایت‌های خارج از فوکوس که به صورت دایره‌ای، یکدست و با لبه‌های نرم هستند، معمولاً مطلوب‌اند.

لنزهای ۸۵mm f/1.2 لنزهای رؤیایی برای عاشقان بوکه به شمار می‌روند. با چنین لنزهایی تقریباً می‌توانید هر پس‌زمینه‌ای را در یک پوشش نرم و کرمی فرو ببرید و لنز Nikon Z 85mm f/1.2 S نیز از این قاعده مستثنی نیست. برای مشاهده‌ی قدرت جداسازی سوژه در دیافراگم f/1.2، کافی است به نمونه عکس‌های موجود در سراسر این بررسی نگاهی بیندازید.

در اینجا مقایسه‌ای از یک سوژه مشابه در دیافراگم‌های f/1.2 و f/4 آورده شده است تا ببینید با چنین حداکثر دیافراگم باز چه چیزی به دست می‌آورید:

بوکه اف 1.2
NIKON Z 9 + NIKKOR Z 85mm f/1.2 S @ 85mm, ISO 64, 1/2500, f/1.2
بوکه اف 1.8
NIKON Z 9 + NIKKOR Z 85mm f/1.2 S @ 85mm, ISO 64, 1/1250, f/1.8
bokeh -  بوکه اق 2.8
NIKON Z 9 + NIKKOR Z 85mm f/1.2 S @ 85mm, ISO 64, 1/500, f/2.8
bokeh -  بوکه اف 4
NIKON Z 9 + NIKKOR Z 85mm f/1.2 S @ 85mm, ISO 64, 1/250, f/4.0

البته بوکه (Bokeh) فقط به این بستگی ندارد که عمق میدان را چقدر کم کنید، بلکه به شکل هایلایت های خارج از فوکوس نیز بستگی دارد.

زمانی که لنز Nikon Z 85mm f/1.2 S معرفی شد، برخی از عکاسان نگران این بودند که این لنز دارای دو عنصر غیرکروی باشد، که گاهی اوقات باعث ایجاد بافت روی هایلایت های خارج از فوکوس می شود. همچنین این سوال وجود داشت که آیا شاهد شکل “چشم گربه” در بوکه خواهیم بود. عملکرد لنز Nikon Z 85mm f/1.2 S در این زمینه ها چگونه است؟

پاسخ کمی پیچیده است. اگر به اندازه کافی دقیق نگاه کنید، می توانید هایلایت های خارج از فوکوس را با کمی بافت پیدا کنید، مانند تصویر زیر:

bokeh -  بوکه
NIKON Z 7 + NIKKOR Z 85mm f/1.2 S @ 85mm, ISO 64, 1/800, f/1.8
bokeh -  بوکه
عکس پایینی کراپ شده عکس بالاست f/1.8

خوشبختانه، در اینجا خبرهای خوبی داریم براتون. هایلایت‌های خارج از فوکوس به جای شکل‌های پیازی مشخص، تنها کمی بافت شبیه قلوه‌سنگ دارند. همچنین، توجه داشته باشید که تصویر بالا در f/1.8 گرفته شده است، که نشان می‌دهد حتی با بستن دیافراگم، هایلایت‌های خارج از فوکوس همچنان زیبا و گرد باقی می‌مانند. دیافراگم گرد ۱۱ تیغه دقیقاً طبق انتظار عمل می‌کند. در بدترین حالت، فقط یک لبه‌ی کوچکِ مشخص وجود دارد. همچنین کمی اعوجاج رنگی طولی وجود دارد، جایی که هایلایت‌های خارج از فوکوس پشت سوژه کمی هاله‌ی سبز رنگ و هایلایت‌های جلوی سوژه کمی ارغوانی به خود می‌گیرند.

اما در مورد بوکه‌ی چشم گربه‌ای (cat’s-eye shape) چطور؟ در تصویر بالا که در f/1.8 گرفته شده، خیلی کم یا اصلاً قابل مشاهده نیست. با این حال، همانطور که در نسخه‌ی f/1.2 عکس زیر می‌بینید، با عکاسی در دیافراگم کاملاً باز، می‌توانید آن را به طور واضح مشاهده کنید.

bokeh -  بوکه
NIKON Z 7 + NIKKOR Z 85mm f/1.2 S @ 85mm, ISO 64, 1/1600, f/1.2

به شخصه، شکل چشم گربه‌ای [تو بوکه] منو اذیت نمی‌کنه، اما خب، بوکه یه چیزی‌ه که به سلیقه‌ی هر عکاسی بستگی داره. اگه شما ازش خوشتون نمیاد، بهتره به لنز Nikon Z 135mm f/1.8 S Plena فکر کنین. نیکون لنز Plena رو با دایره تصویری بزرگ‌تر از فول‌فریم طراحی کرده تا بتونه بوکه‌ی کاملاً گرد رو توی کل کادر به دست بیاره. در همین حال، لنز Z 85mm f/1.2 S دایره تصویری سنتی‌تری داره.

در نهایت، می‌تونیم روی جزئیات ریز مکث کنیم، اما لنز Nikon Z 85mm f/1.2 S در ایجاد پس‌زمینه‌های تار عملکرد بسیار خوبی داره. این موضوع تو صفحه بعدی این نقد و بررسی، جایی که لنز با چند گزینه‌ی دیگه مقایسه می‌شه، بیشتر هم مشخص خواهد شد.

پرش نور (Flare)

مثل اکثر لنزهای بلند و پیچیده، زمانی که خورشید داخل کادر باشه، لنز Nikon Z 85mm f/1.2 S دچار پرش نور قابل توجهی میشه. البته روکش نانوکریستال لنز، عملکرد خوبی در حفظ کنتراست در نور پس‌زمینه داره.

با این حال، جای تعجب داره که نیکون از روکش‌های برتر ARNEO خودش تو این لنز استفاده نکرده. با قیمت ۲۸۰۰ دلاری، انتظار می‌رفت چنین روکش‌هایی (که مثلاً تو لنز Nikon Z 135mm f/1.8 S Plena پیدا می‌شه) روی این لنز باشه. اما به هر حال، عملکرد این لنز در نور پس‌زمینه نسبت به لنزهای ۸۵ میلی‌متری دیگه، خیلی هم بد نیست، پس شاید دارم الکی گیر میدم.

پرش نور (Flare)
NIKON Z 9 + NIKKOR Z 85mm f/1.2 S @ 85mm, ISO 1000, 1/250, f/1.8

در مقاله بعدی این نقد و بررسی به جزئیات بیشتری درباره بوکه و وضوح لنز ۸۵ میلی‌متر f/1.2 و همچنین مقایسه با لنزهای دیگری که کاربرن Nikon ممکنه بهشون فکر کنن، می‌پردازم.

لینک مقاله: photolife

مقاله را به اشتراک بگذارید
من در شبکه های اجتماعی:
می نویسم برای آنان که میخواهند همیشه بدانند و میدانند که هیچ وقت هیچ نمی دانند.
نوشتن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

فتوبست شبکه اجتماعی عکاسان اگر دوست دارید از جدید ترین مطالب ما زودتر از بقیه کلیک کنید عضو خبرنشان فتوبست شوید.
Dismiss
Allow Notifications