بررسی لنز نیکون Z 85mm f/1.2 S

شایان مرادی
توسط شایان مرادی 53.3k بار دیده شده
8 دقیقه زمان مطالعه
نیکون 85 میلیمتری

مقدمه:

این بررسی جامع، تمام اطلاعات لازم در مورد لنز نیکون Z 85mm f/1.2 S را ارائه می‌دهد. این لنز پرایم رده بالا در فوریه ۲۰۲۳ توسط نیکون برای سیستم Z معرفی شد. لنز Z 85mm f/1.2 S یکی از لنزهای پرتره پرچمدار نیکون و سریع‌ترین لنز f/1.2 است که تاکنون توسط نیکون ساخته شده است.

مشخصات و ویژگی‌ها:

با نگاهی به فاصله کانونی و حداکثر دیافراگم، مشخص می‌شود که لنز Z 85mm f/1.2 S برای عکاسان حرفه‌ای طراحی شده است. قیمت ۲۸۰۰ دلاری آن نیز این موضوع را تأیید می‌کند. این لنز برای عکاسان معمولی مناسب نیست و بیشتر مورد توجه عکاسان پرتره، عروسی و مستند حرفه‌ای یا عکاسان آماتور باتجربه‌ای خواهد بود که حاضرند برای دستیابی به حداکثر دیافراگم f/1.2 هزینه بالایی بپردازند.

لنز Z 85mm f/1.2 S از طراحی پیچیده‌ای با ۱۵ عنصر در ۱۰ گروه، شامل دو عنصر غیرکروی، بهره می‌برد. دیافراگم ۱۱ تیغه‌ای گرد آن به ایجاد بوکه (محو شدن پس‌زمینه) دایره‌ای و زیبا حتی در هنگام دیافراگم بسته کمک می‌کند. علاوه بر این، موتورهای فوکوس دوگانه STM فوکوس سریع و قابل اعتمادی را علی‌رغم وجود حجم زیاد شیشه در لنز تضمین می‌کنند.

عملکرد:

تیم ما سه نمونه از لنز Z 85mm f/1.2 S را به طور کامل، شامل یک نمونه در آزمایشگاه، مورد بررسی قرار داد. عملکرد این لنز در تقریباً تمام زمینه‌ها چشمگیر بود و با برخی از بهترین لنزهای نیکون تا به امروز رقابت می‌کرد.

سوالات کلیدی:

اما آیا این لنز با قیمت بالایی که دارد ارزش خرید دارد؟ آیا لنزهای دیگری وجود دارند که به جای این لنز Z 85mm f/1.2 S باید در نظر گرفته شوند؟

در ادامه این بررسی به پاسخ این سوالات و موارد دیگر خواهیم پرداخت.

 لنز نیکون Z 85mm f/1.2 S
The Nikon Z 85mm f/1.2 S
عکسی گرفته شده توسط  لنز نیکون Z 85mm f/1.2 S
NIKON Z 9 + NIKKOR Z 85mm f/1.2 S @ 85mm, ISO 450, 1/320, f/1.2

کیفیت ساخت

کیفیت بالای لنز Nikon Z 85mm f/1.2 S از همان لحظه که آن را در دست بگیرید مشهود است. این لنز بزرگ، مستحکم و خوش‌ساخت است. هیچ قطعه‌ی خارجی متحرکی وجود ندارد و لنز به طور گسترده در برابر نفوذ آب‌و‌هوا عایق‌بندی شده است. در حالی که بخش اعظم بدنه لنز از پلاستیک باکیفیت به جای فلز ساخته شده، اما حس اطمینان خاطر خوبی را هنگام استفاده القا می‌کند. این کیفیت ساخت با قیمت ۲۸۰۰ دلاری آن مطابقت دارد – البته اگر به دنبال یک لنز تماما فلزی هستید، لنز ۱۳۵mm f/1.8 S Plena نیکون را باید در نظر داشته باشید.

تنها نکته‌ی منفی ساختار لنز Nikon Z 85mm f/1.2 S، اندازه و وزن زیاد آن است. این لنز با وزن ۱۱۶۰ گرم (۲.۵۶ پوند) حتی از لنزهایی مانند Nikon Z 50mm f/1.2 و Nikon Z 135mm f/1.8 S Plena (به ترتیب با وزن ۱۰۹۰ و ۹۹۵ گرم) نیز سنگین‌تر است. این لنز حجیم نیز هست – نیکون در تلاش خستگی‌ناپذیر خود برای دستیابی به حداکثر دیافراگم f/1.2، به اندازه‌ی این لنز چندان توجه نکرده است. نتیجه لنزی است که روی دوربینی مانند Nikon Z9 یا یک Z8 گریپ‌دار، کاملاً متعادل به نظر می‌رسد. اما قطعاً روی دوربین‌های Z6 یا Z7 بدون گریپ، بسیار بزرگ و سنگین به نظر خواهد رسید.

در عمل، هنگام استفاده از لنز Nikon Z 85mm f/1.2 S، از کیفیت ساخت و دقت بالای آن بسیار تحت تأثیر قرار گرفتم. فوکوس لنز به صورت داخلی انجام می‌شود و عایق‌بندی گسترده‌ای در برابر نفوذ آب‌و‌هوا دارد که باعث می‌شود برای شرایط آب‌و‌هوایی سخت مناسب باشد. عجیب است که پوشش فلوئور روی عنصر جلویی وجود ندارد، اما این تنها نکته منفی در ساختار عالی این لنز است.

NIKON Z 9 + NIKKOR Z 85mm f/1.2 S @ 85mm, ISO 64, 1/200, f/6.3
NIKON Z 9 + NIKKOR Z 85mm f/1.2 S @ 85mm, ISO 64, 1/200, f/6.3 © Adam Cory


سهولت کار با لنز Nikon Z 85mm f/1.2 S


سهولت کار با لنز Nikon Z 85mm f/1.2 S همان‌طور که از یک لنز حرفه‌ای انتظار دارید، عالی است. حلقه فوکوس بزرگ و خوش‌دست بوده و بدنه لنز دارای کنترل‌های دستی کاربردی فراوانی است. یک کلید M-A (فوکوس دستی-خودکار) معمولی، یک دکمه عملکرد سفارشی و یک حلقه کنترل اضافی در نزدیکی انتهای لنز وجود دارد. بخش حلقه‌مانند دیگری در جلوی لنز به چشم می‌خورد، اما این قسمت قابلیت چرخش ندارد و تنها برای سهولت در گرفتن لنز در نظر گرفته شده است.

بررسی لنز نیکون Z 85mm f/1.2 S
The Z 85mm f/1.2 S has an A-M switch, a function button, and an extra control ring

این لنز از فیلترهای بزرگ ۸۲ میلی‌متری روی رزوه فیلتر جلویی پشتیبانی می‌کند. سایه‌بان لنز بزرگ HB-106 نیز همراه با لنز ارائه می‌شود و دارای دکمه‌ای برای جدا کردن از جلوی لنز است. هنگامی که لنز Nikon Z 85mm f/1.2 S را دوباره داخل کیف خود قرار می‌دهید، بهتر است ابتدا سایه‌بان را برعکس کنید. در غیر این صورت، سایه‌بان لنز فضای قابل توجهی را در کیف اشغال خواهد کرد.

بررسی لنز نیکون Z 85mm f/1.2 S
NIKON Z 9 + NIKKOR Z 85mm f/1.2 S @ 85mm, ISO 400, 1/125, f/2.0

مشخصات لنز Nikon Z 85mm f/1.2 S

نام کامل: Nikon NIKKOR Z 85mm f/1.2 S

اتصال: مانت Nikon Z

فاصله کانونی: ۸۵ میلی‌متر (پرایم)

زاویه دید (DX): ۱۸ درجه و ۵۰ دقیقه

زاویه دید (FX): ۲۸ درجه و ۳۰ دقیقه

حداکثر دیافراگم: f/1.2

حداقل دیافراگم: f/16

تیغه‌های دیافراگم: ۱۱ عدد، گرد

قطر فیلتر: ۸۲ میلی‌متر

تعداد عناصر لنز: ۱۵ عدد

تعداد گروه‌های لنز: ۱۰ عدد

عناصر ویژه: ۱ عدسی ED، ۲ عدسی آسفریک

پوشش ARNEO: خیر

پوشش Nano Crystal: بله

پوشش Super Integrated: خیر

پوشش فلوئور روی عنصر جلویی: خیر

دیافراگم الکترونیکی: بله

لرزشگیر: خیر

فوکوس داخلی: بله

حلقه‌های کنترل: دو عدد (یک فوکوس، یک سفارشی)

دکمه‌های عملکردی: یک عدد

سوئیچ‌ها: یک عدد (A-M)

موتور فوکوس: دوگانه STM

حداقل فاصله فوکوس: ۰.۸۵ متر (۲.۷۹ فوت)

حداکثر بزرگنمایی: ۰.۱۱ برابر (۱:۹.۱)

جنس مانت: فلز

درزبندی در برابر نفوذ آب‌و‌هوا/گردوغبار: بله

ابعاد (طول × قطر): ۱۴۲ × ۱۰۳ میلی‌متر (۵.۶ × ۴.۱ اینچ)

وزن: ۱۱۶۰ گرم (۲.۵۶ پوند)

قیمت راه‌اندازی: ۲۷۹۹.۹۵ دلار

پایین‌ترین قیمت مشاهده شده: ۲۵۹۶.۹۵ دلار

بررسی لنز نیکون Z 85mm f/1.2 S

در مقاله بعدی این ، ویژگی‌های اپتیکی لنز Nikon Z 85mm f/1.2 S را پوشش می‌دهد، از جمله عملکرد فوکوس و تست‌های شارپنس در آزمایشگاه. بنابراین، برای دیدن پست بعدی می توانید به “عملکرد آپتیک لنز Nikon Z 85mm f/1.2 S مراجعه کنید.”

اگر دوست دارید بعد از این مطلب اطلاعات بیشتری از این لنز داشته باشید حتما “فوکوس لنز Nikon Z 85mm f/1.2 S: سریع، بی صدا، و دقیق” بخوانید.

منبع مقاله: photographylife

مقاله را به اشتراک بگذارید
من در شبکه های اجتماعی:
می نویسم برای آنان که میخواهند همیشه بدانند و میدانند که هیچ وقت هیچ نمی دانند.
نوشتن دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

فتوبست شبکه اجتماعی عکاسان اگر دوست دارید از جدید ترین مطالب ما زودتر از بقیه کلیک کنید عضو خبرنشان فتوبست شوید.
Dismiss
Allow Notifications